Pressmeddelande - 2015-09-02

Här startar Idélandet Sverige

Sveriges Ingenjörer ser möjligheterna som kan utveckla Sverige. Som den främsta representanten för teknisk idé- och innovationskraft mobiliserar vi nu våra medlemmar för att under två år generera idéer som kan bidra till samhällsutvecklingen. Vi kallar detta initiativ för Idélandet Sverige och syftet är att befästa Sveriges rykte som innovationsland.

”Idélandet Sveriges resa börjar i rätt ände. Innovation uppstår när olika erfarenheter och perspektiv bryts mot varandra. Jag är övertygad om att ni kommer att hitta många briljanta idéer på er väg!” (Närings- och innovationsminister Mikael Damberg, som deltog vid Sveriges Ingenjörers presentation av Idélandet Sverige i Almedalen i somras)

– Sverige är ett land byggt på idéer sedan decennier tillbaka. Nu finns tecken på att något håller på att förändras. De goda idéerna finns fortfarande, men de utvecklas inte längre till stora inhemska företag, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

– Därför samlar vi nu våra medlemmar i hela landet för att skapa en idébank för framtiden. Samtidigt vill vi bidra till deras utveckling genom att bjuda in till en rad seminarier, säger Peter Larsson

2015–2017 kommer Sveriges Ingenjörer att göra besök i 20 regioner runt om i landet. Under varje besök samlar vi ingenjörernas nya idéer och konkreta uppslag på hur regionen kan utvecklas, hur lokala problem kan lösas, hur tillväxten kan öka och hur fler jobb kan skapas.

Här stannar Idélandet Sverige under hösten 2015:
7–10 september Linköping och Norrköping
22–25 september Växjö och Karlskrona