Pressmeddelande - 2016-10-04

Industriföretag satsar dubbelt på forskningsskydd

Industriföretagen satsar betydligt mer än tjänsteföretagen på forskning och utveckling (FoU). Dubbelt så många har även en plan för att skydda sin FoU. Det visar Sveriges Ingenjörers senaste innovations- och konjunkturrapport.

– Industriföretagen är helt klart draglok för nya jobb och för Sverige som innovationsland, säger Staffan Bjurulf, näringslivsexpert på Sveriges Ingenjörer.

– Det är en tydlig skillnad mellan industrin och tjänsteföretagen i satsning på forskning och utveckling. Industriföretagen satsar betydligt mer.

Sveriges Ingenjörer har frågat sina lokala representanter på 675 företag i det svenska näringslivet. Svaren visar bland annat att drygt åtta av tio (83 procent) av industriföretagen har forsknings- och utvecklingsarbete, mot knappt hälften (49 procent) av tjänsteföretagen.

Högst andel forskning och utveckling finns inom branschområdena Skogsindustrin med 89 procent och Teknikföretagen med 86 procent. Motsvarande för tjänsteföretagens branschområden är Utveckling & Tjänster med 57 procent, IT & Telekom med 56 procent och Svenska Teknik & Designföretagen med 52 procent.

– Dubbelt så många industriföretag har också en plan för att skydda sin FoU, säger Staffan Bjurulf.

Undersökningen visar att 52 procent av industriföretagen och 25 procent av tjänsteföretagen har en plan för hur de kan stärka sin konkurrenskraft genom att skydda sina tillgångar genom patent, varumärke eller annat upphovsrättsligt skydd.

– Företagen tror på Sverige, det blir ökade investeringar och fler anställda inom FoU kommande år, fortsätter Staffan Bjurulf.

31 procent av företagen inom industrin och 26 procent av företagen inom tjänstesektorn investerar mer. 33 procent inom industrin och 30 procent inom tjänstesektorn anställer fler inom forskning och utveckling i Sverige det kommande året.

– En analys av undersökningens resultat är att industriföretagen med sin forskning och sina investeringar samt plan för att skydda sina tillgångar är viktiga draglok för de nya jobben och för Sverige som innovationsland, säger Staffan Bjurulf.

Staffan Bjurulf, näringspolitisk expert, 073-360 61 70