Pressmeddelande - 2016-04-06

Sveriges Ingenjörer i stort strejkvarsel mot Almega

Sveriges Ingenjörer och Unionen varslar om konflikt mot tjänstesektorns arbetsgivarorganisation Almega. Konfliktfrågan gäller rätten till flexpension, som redan är utbyggd på den övriga arbetsmarknaden men Almega vägrar. Närmare 10 000 medlemmar går ut i strejk den 18 april om inte avtal nås med Almega.

– Flexpensionen är mycket viktig. Den bidrar i hög grad till ett hållbart arbetsliv då vi behöver jobba allt längre upp i åldrarna, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

– Det är också en rättvisefråga för våra medlemmar. Flexpensionssystemet finns sedan flera år på den övriga arbetsmarknaden, men Almega har hittills vägrat att införa det för sina tjänsteföretag.

Flexpension innebär att de anställda får särskild avsättning till tjänstepensionen och bättre möjligheter att gå ner i tid i slutet av arbetslivet. Systemet befästes förra veckan då parterna inom industrin slöt ett normerande avtal, med ytterligare avsättning till flexpensionen.

Sveriges Ingenjörer har tillsammans med Unionen i avtalsrörelsen yrkat på flexpension även för Almegas branschområden, där förbunden har sammanlagt cirka 130 000  medlemmar.

– Vi har försökt nå en uppgörelse förhandlingsvägen, men Almega har konsekvent vägrat att införa flexpension och vidhåller sin egen lösning – som i praktiken är en löneväxling. Därför ser vi oss nödsakade att varsla om konflikt, säger Camilla Frankelius.

Sammanlagt ingår närmare 10 000 ingenjörer och tjänstemän i konfliktvarslet, som Sveriges Ingenjörer och Unionen gemensamt överlämnat till Almega.

För Sveriges Ingenjörer innebär det att närmare 1 500 medlemmar i branscherna IT, Telekom och STD (teknikkonsulter) på företag som TeliaSonera, Tieto och WSP tas ut i strejk den 18 april, om inte avtal nås med Almega.

Vilka arbetsplatser omfattas av varslen?

Se Sveriges Ingenjörers varsel samt vilka företag som omfattas inom de olika avtalsområdena. Företagslistor ligger bilagda i dokumenten nedan.

Camilla Frankelius, förhandlingschef, 070-328 15 49

Mer om flexpension