PRESSMEDDELANDE - 2016-11-09

Levipriset till entusiastiska lektorer i Jönköping och Linköping

Årets Levipris, Sveriges Ingenjörers årliga arbetsmiljöpris, går till Anette Karltun vid Jönköpings tekniska högskola och Martina Berglund vid Linköpings tekniska högskola. De får tillsammans 50 000 kronor för sina sätt att utveckla arbetsmiljöutbildningen för ingenjörsstudenter.

Anette Karltun från Jönköpings tekniska högskola och Martina Berglundfrån Linköpings tekniska högskola är båda universitetslektorer och djupt engagerade som lärare för blivande ingenjörer i arbetsmiljöfrågor. De har förtjänstfullt utvecklat, undervisat och drivit kurser vid sina respektive tekniska högskolor och i samverkan med KTH.

”Med sin entusiasm har de väckt nyfikenhet och intresse för arbetsmiljöområdet hos teknologerna”, skriver Levipriskommittén i sin prismotivering.

Anette Karltun
  Foto: Johan Karltun

Anette Karltun och Martina Berglund har systematiskt utvecklat och utvärderat nya pedagogiska tillvägagångssätt. Magisterprogrammet i Ergonomi och MTO har genom deras insatser erhållit synnerligen goda omdömen.

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att stimulera och utveckla utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet.

Årets Levipris utdelas av Sveriges Ingenjörer 14 november vid förbundets fullmäktigemöte på Djurö.

Martina Berglund
  Foto: Teiksma Buseva