Pressinbjudan - 2016-12-15

Överlämning av avtalskrav - webbsänd pressträff

Onsdagen den 21 december överlämnar IF Metall, Sveriges Ingenjörer och Unionen sina avtalskrav till Teknikarbetsgivarna. Direkt efter kravöverlämningen håller de tre fackförbunden en gemensam och webbsänd pressträff .

Vid pressträffen medverkar:
Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Martin Linder, förbundsordförande Unionen

Tid: Onsdag 21 december klockan 9.00
Plats: Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm

Presskontakter:
Bengt Forsling, IF Metall, 070-630 92 72
Lasse Årling, Sveriges Ingenjörer, 070-329 80 08
Jennie Zetterström, Unionen, 0709–18 81 98

Nominera företag till Industrins jämställdhetspris

2017-11-24

För att möjliggöra en industri i världsklass är ett målinriktat och strategiskt arbete med jämställdhet en viktig faktor. Nu mer än någonsin är jämställdhet på arbetsplatsen en aktuell fråga. Även Sveriges Ingenjörers egen bransch vittnar, under #teknisktfel, om att vi inte är förskonade från kränkningar och sexuella trakasserier.

Beslut från Ingenjörsfullmäktige 2017

2017-11-22

På Ingenjörsfullmäktige 2017 fattades den 21 november beslut om nya personer till förbundsstyrelsen samt om förändrad medlemsavgift från 2018. Dessutom fick förbundet den nya hedersmedlemmen Håkan Lans och tre politiska program diskuterades.

Låt inte populisterna kapa debatten

2017-11-21

DEBATT Den politiska debatten på nätet präglas av personangrepp och medvetna missförstånd. Vi får inte låta det offentliga samtalet kapas av kunskapsfientliga populister, skriver Sveriges Ingenjörers Ulrika Lindstrand och alla andra ordföranden inom Saco-federationen.

Uppropet #teknisktfel kan leda rätt

2017-11-20

I uppropet #teknisktfel vittnar en stor grupp kvinnor verksamma i teknikbranschen om en rådande sexistisk kultur. Sveriges Ingenjörer ser ett stort värde av att fler kvinnor vill och vågar dela med sig av sin upplevelser, för att accelerera det förändringsarbete som måste till.

Staten gör anställda vid myndigheter till nya statare

2017-11-20

DEBATT. Anställda vid myndigheter som omlokaliseras tvingas säga upp sig själva om de inte kan eller vill flytta med. De förlorar då omställningsstöd, a-kassa och möjligheten till inkomstförsäkring. Det blir den orimliga konsekvensen av onsdagens dom i Arbetsdomstolen.