PRESSMEDDELANDE - 2016-03-15

Svenska företag investerar igen

Nu ökar svenska företag sina investeringar och anställer fler inom forskning och utveckling. Det visar Sveriges Ingenjörers nya innovations- och konjunkturrapport, som också föreslår ett innovationsår för anställda vilket skulle ge mer tillväxt och nya jobb.

– Det ser ut som ett trendbrott. Efter en följd av snåla år satsar nu företagen och ökar sina investeringar i Sverige, säger Staffan Bjurulf, näringslivsexpert på Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer har frågat sina lokala representanter på 670 företag, främst inom exportindustrin. Framtidstron ökar på de allra flesta företag. Mest på de med 500-999 anställda; 80 procent ökar eller behåller investeringsnivån. 85 procent av dem ökar eller behåller också antalet anställda inom forskning och utveckling.

– Företag med mål för innovationer har bättre lönsamhet. De får fram nya patent och nya produkter och tjänster som är först ut på marknaden, säger Staffan Bjurulf.

– Innovation och immaterialrätten stärker företagens konkurrenskraft och leder till försäljningsrekord trots tuff global konkurrens. Ett gott exempel är Scania, som leder den svenska patentligan och har fördubblat sina forskningsinvesteringar de senaste fem åren.

Satsningarna på innovation leder också till att nya idéer växer fram utanför kärnverksamheten. Men tiden räcker inte till för att utveckla dessa. I dag får en anställd enligt lag vara tjänstledig sex månader för att starta företag. I rapporten uppger 37 procent att fler skulle göra det om tiden förlängdes till ett år.

Sveriges Ingenjörer föreslår därför en utvidgning – ett helt innovationsår, vilket skulle leda till nya jobb.

– Idérika personer ska ges möjlighet att knoppa av och skapa mer tillväxt. Det blir en vinna vinna-situation i samarbete mellan dem, företagen och staten. Och nya jobb skapas, vilket är ett uttalat mål i regeringens strategi för nyindustrialisering, säger Staffan Bjurulf.

Staffan Bjurulf, näringspolitisk expert, 073-360 61 78