Pressmeddelande - 2016-10-12

Tesla kör om Volvo på ingenjörernas tio-i-topp

Fast anställning på innovativa företag är viktigast när yrkesverksamma ingenjörer får välja. Volvo Cars tar sig upp till tredjeplats men får se sig omkört av nykomlingen Tesla Motors på listan över de hetaste arbetsgivarna. Den toppas fortfarande av Google medan Ericsson fortsätter halka ner. Det visar Ingenjörsbarometern 2016, där Sveriges Ingenjörer tagit tempen på sina medlemmar i karriären.

– Ingenjörsbarometern visar tydligt vad våra ingenjörer värderar mest och vad som kännetecknar attraktiva arbetsgivare, säger Natasha Kavalic, ansvarig för Ingenjörsbarometern på Sveriges Ingenjörer.

Ingenjörsbarometern 2016 är en karriärundersökning bland drygt 14 000 av Sveriges Ingenjörers yrkesverksamma medlemmar. Där fick de bland annat ange vad de önskar sig mest av en potentiell arbetsgivare och ranka dessa.

– Vi kan konstatera att trygghet och utveckling är nyckelord, säger Natasha Kavalic. Fast anställning på innovativa företag, där de får utlopp för sin kreativitet, är det som attraherar våra ingenjörer mest.

Det bästa en arbetsgivare kan erbjuda är fast anställning; 83 procent anser att det är mycket viktigt. Flexibla arbetstider kommer på andra plats (74 procent) och kompetensutveckling på tredje (70 procent). Stort utrymme för eget ansvar och befogenheter samt utmanande arbetsuppgifter värderas också högt.

De allra flesta trivs på sitt nuvarande jobb, ändå vill mer än en var tredje ingenjör (34 procent) byta arbetsgivare inom fem år.

– Här ser vi ett nytt sökmönster. Nu har arbetsgivarnas egna webbsajter gått om LinkedIn som källa när ingenjörerna söker jobb, säger Natasha Kavalic.

Rankinglistan över de mest attraktiva arbetsgivarrna toppas fortfarande av Google, dock närmar sig fordonstillverkarna Tesla Motors och Volvo Cars hastigt pole position.

– Men Ericsson fortsätter sin kräftgång. Särskilt bland de unga ingenjörerna har telekomföretaget tappat i attraktionskraft, säger Natasha Kavalic.

10 i topp – mest attraktiva arbetsgivare (förra årets placering inom parentes)

1. (1)    Google
  2. (-)    Tesla Motors
  3. (8)    Volvo Cars
  4. (3)    IKEA
  5. (2)    ABB
  6. (4)    Scania
  7. (5)    Apple
  8. (6)    Ericsson
  9. (6)    Saab
10. (10)  Sweco

Ingenjörsbarometern är Sveriges största karriärundersökning bland yrkesverksamma ingenjörer. Den görs inom ramen för Ingenjörskarriär, ett samarbete mellan Sveriges Ingenjörer och Ny Teknik. Ingenjörskarriär startade 2012 för att underlätta för ingenjörer att hitta rätt jobb och arbetsgivare att hitta rätt ingenjörer. Ingenjörskarriär ger tips, råd och nyheter om nya jobb, karriärval, vidareutbildningar och ledarskapsfrågor med mera.

Mer information:
Natasha Kavalic, Ingenjörsbarometern, 070-604 35 26