Pressmeddelande - 2016-10-26

Volvo opp i topp på önskelistan för Göteborgs ingenjörer

Fast anställning på innovativa företag är viktigast. Volvo Cars tar för första gången ledningen, före förra årens etta Google och nykomlingen Tesla, när de västsvenska ingenjörerna rankar sina drömarbetsgivare. Det visar Ingenjörsbarometern, där Sveriges Ingenjörer tagit tempen på sina medlemmar i karriären.

– Ingenjörsbarometern visar tydligt vad våra ingenjörer värderar mest och vad som utmärker attraktiva arbetsgivare, säger Natasha Kavalic, ansvarig för Ingenjörsbarometern på Sveriges Ingenjörer.

Ingenjörsbarometern är en karriärundersökning bland drygt 14 000 av Sveriges Ingenjörers yrkesverksamma medlemmar, varav drygt 2 800 i Västra Götaland. Där fick de bland annat ange vad de önskar sig mest av en potentiell arbetsgivare och ranka dessa.

– Trygghet och utveckling är nyckelord, säger Natasha Kavalic. Fast anställning på innovativa företag, där de får utlopp för sin kreativitet, är det som attraherar våra ingenjörer mest.

Det bästa en arbetsgivare kan erbjuda är fast anställning; 83 procent anser att det är mycket viktigt. Flexibla arbetstider kommer på andra plats (77 procent) och bra sammanhållning på arbetsplatsen på tredje (70 procent). Kompetensutveckling och utmanande arbetsuppgifter värderas också högt.

De allra flesta trivs på sitt jobb, ändå vill var tredje västsvensk ingenjör (33 procent) byta arbetsgivare inom fem år.

– Drömarbetsgivaren för våra västsvenska ingenjörer är nu för första gången Volvo Cars, som senaste åren stadigt kört uppåt på topplistan, säger Natasha Kavalic.

Google, som toppat listan fyra år i rad, får se sig omgärdat av fordonstillverkare. Utöver nya ettan Volvo Cars har nykomlingen Tesla kört direkt upp till tredje plats, strax före Volvo Group.

10 i topp – mest attraktiva arbetsgivare för ingenjörer i Västra Götaland (förra årets placering inom parentes)

1. (2)    Volvo Cars
  2. (1)    Google
  3. (-)    Tesla Motors
  4. (3)    Volvo Group
  5. (4)    Apple
  6. (5)    IKEA
  7. (9)    Chalmers Tekniska Högskola
  8. (7)    Ericsson
  9. (13)  Spotify
10. (8)    SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut

Ingenjörsbarometern är Sveriges största karriärundersökning bland yrkesverksamma ingenjörer. Den görs inom ramen för Ingenjörskarriär, ett samarbete mellan Sveriges Ingenjörer och Ny Teknik. Ingenjörskarriär startade 2012 för att underlätta för ingenjörer att hitta rätt jobb och arbetsgivare att hitta rätt ingenjörer. Den ger tips, råd och nyheter om nya jobb, karriärval, vidareutbildningar och ledarskapsfrågor med mera.

Natasha Kavalic, Ingenjörsbarometern, 070-604 35 26