Regeringen och dess stödpartier visade i helgen att de har lyssnat på Sveriges Ingenjörer när de meddelade att de skjuter till 30 miljoner till landets lärosäten för utveckling av korta kurser på avancerad nivå för yrkesverksamma specialister.
Tanken med satsningen är att anställda som korttidspermitterats under coronapandemin ska kunna använda sin frigjorda tid till att fylla på sin kompetens. Teknikområdet och AI lyfts fram särskilt av Utbildningsdepartementet som viktiga områden.
- Vi är glada att vårt påverkansarbete har gett resultat. Pengarna kommer inte att räcka ända fram, då det är många ingenjörer som skulle behöva ta del av utbildning i det här läget. Men det visar att regeringen värdesätter ingenjörer och det som svensk industri bidrar med till Sverige, säger Ulrika Lindstrand.
Det behövs ett mer strukturerat sätt att arbeta med kompetensutveckling i Sverige och lärosätena behöver ett tydligt uppdrag och resurser att jobba med detta.
Ulrika Lindstrand
Förbundsordförande
Kompetens är framtidens viktigaste råvara. Målet är att yrkesverksamma ingenjörer ska vidareutveckla sig kontinuerligt under yrkeslivet. På så vis finns kompetens tillgänglig hela tiden där den behövs och man kan undvika stora genomgripande omställningar som drabbar både anställda och arbetsgivare negativt.
Universitet och högskolors bidrag till att utbildning för redan yrkesverksamma ingenjörer behöver öka, inte bara just nu i den pågående coronakrisen, utan även efter den.
Regeringen föreslog nyligen i en promemoria att det skrivs in i högskolelagen att lärosätena ska bidra till det livslånga lärandet. Förslaget ligger ute på remiss. Det är ett förtydligande av tidigare uppdrag och skapar också möjligheter för regeringen att satsa nödvändiga resurser för att skala upp det livslånga lärandet.
Forskning visar att humankapital och utbildningsnivå spelar en betydande roll för produktivitetsutveckling.
Mängden tillgänglig utbildning för redan yrkesverksamma som lärosätena tillhandahåller idag är väldigt liten, inte minst på teknikområdet.
Sveriges Ingenjörer anser därför att det behövs ett faktiskt uppdrag till landets lärosäten om att fort- och vidareutbilda yrkesverksamma. Därtill behövs rimliga ekonomiska förutsättningar för att de ska kunna uppfylla uppdraget. Annars riskerar resurser tas från grundutbildningarna, vilket i värsta fall kan leda till att deras kvalitet minskar.
Företagen har också en viktig roll att fylla. De måste analysera sina kompetensbehov och samarbeta med lärosätena så att innehållet i kurserna blir relevant och dess former passar deras anställda.
- Det behövs ett mer strukturerat sätt att arbeta med kompetensutveckling i Sverige och lärosätena behöver ett tydligt uppdrag och resurser att jobba med detta. Att hela tiden fylla på med kunskap och kompetens måste bli en mer naturlig del av yrkeslivet. Sveriges Ingenjörer kommer att fortsätta driva på för att det ska bli så, avslutar Ulrika Lindstrand.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.