Behovet av en digital infrastruktur och gemensamma nationella spelregler som spänner över samhällets samtliga nivåer är nödvändig för att ta tillvara möjugheter med välfärdsteknik, säkra en god och jämlik välfärd samt frigöra lokala resurser för innovation och verksamhetsutveckling. Det skriver Ulrika Lindstrand och flera andra debattörer på Dagens Samhälles debattsida.
Skärmbild fr Dagenssamhalle.se
Klicka här för att läsa artikeln på Dagens Samhälles debattsida
Den 29 september möts regeringens Välfärdskommission. Då ska digitaliseringens möjligheter för välfärden avhandlas. Kommissionens uppdrag var stort redan före Coronapandemin. Kommissionen består av ansvariga statsråd, högsta företrädare för kommuner och regioner samt fackliga företrädare. Det är nu hög tid att fatta avgörande beslut som kan möjliggöra att digitaliseringen blir ett verktyg för höjd kvalitet och lägre kostnader även inom offentlig sektor.
Pandemin har sattblixtbelysning på äldreomsorgen och nu aviseras en höjd ambition. Utredningen ”Framtidens teknik i omsorgens tjänst” (SOU 2020:14) har nyligen identifierat de huvudsakliga hindren för ett brett införande av välfärdsteknik inom äldreomsorgen. Bland de sex hindren är frågan om bristande digital infrastruktur, både rörande den tekniska infrastrukturen och digitalt informationsutbyte, mest akut.
I utredningen görs det uppenbart att det i dag saknas en modern nationell digital infrastruktur som säkerställer ett säkert och kostnadseffektivt digitalt informationsutbyte mellan välfärdens aktörer.
Behovet av en digital infrastruktur och gemensamma nationella spelregler som spänner över samhällets samtliga nivåer är nödvändig för att stärka tilliten till samhällets förmåga att skapa trygghet och stabilitet, samt tillgång till en god och jämlik välfärd.
Ulrika Lindstrand mfl.
Den statliga styrningen är av stor betydelse för att driva den digitala utvecklingen framåt i kommuner och regioner. Dessutom skulle lokala utvecklingsresurser frigöras som i stället kunde användas för att driva innovation och verksamhetsutveckling.
De medel som i dag ges direkt till kommunerna skulle kunna användas mer effektivt för att utveckla en hållbar gemensam nationell digital infrastruktur, om de, tillsammans med ett uppdrag som omfattar både ansvar och mandat, gavs till en samordnande myndighet. Till exempel skulle Myndigheten för digital förvaltning (Digg) tillsammans med Inera, kunna få uppdraget att se till att utvecklingen innefattar standards som är moderna och internationellt gångbara. Erfarenhetsmässigt vet vi dessutom att samverkan med näringslivet är en kritisk framgångsfaktor.
Hur ska vi kunna bygga ett framtida välmående Sverige om vi inte kan ta tillvara och använda oss av den information som i dag finns i silos, i form av olika register och databaser?
Ska vi dessutom på ett tryggt sätt kunna använda oss av AI inom välfärden blir informationsproblematiken än viktigare att lösa. Dagens välfärdssystem bygger på att både traditionella och digitala insatser tillsammans ger omtanke, likabehandling och trygghet för alla involverade.
Ulrika Lindstrand, mfl.
yvärr så utgör i dag den eftersatta digitala infrastrukturen en hämmande faktor för att nå dessa mål. Det är positivt att man nu i budgeten tillfört medel för att utveckla Sverige digitalt. Tyvärr är man inte tydlig med vad man avser och inte heller tillräckligt generös med de medel som tillförs.
Tillsammans med en starkare nationell styrning av de möjligheter som digitalisering skulle kunna ge när det gäller informationshantering i coronakrisen är vi övertygade om att en liknande situation i framtiden kommer att kunna hanteras med mer begränsade konsekvenser än i dag.
I utredningen ”Framtidens teknik i omsorgens tjänst” finns det underlag som behövs för att regering och riksdag ska kunna fatta beslut som för oss närmare en samlad nationell hälso- och sjukvård som tillvaratar digitaliseringens möjligheter på ett kraftfullt sätt.
Låt nu nästa steg bli konkreta aktiviteter. Börja med att snabbt låta lämplig samordnande myndighet arbeta fram ett konkret förslag till hur den nya nationella digitala infrastrukturen ska se ut. Tiden att agera är nu – för ett Välfärdssverige med individens bästa i centrum.
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Peter Graf, ordförande Forum för Health Policy/vd Tiohundra AB
Monica Persson, ordförande Föreningen Sveriges Socialchefer
Åsa Zetterberg, förbundsdirektör IT&Telekomföretagen
Johan Magnusson, docent SCDI Göteborgs universitet
Magnus Mähring, professor House of Innovation och SCDI Handelshögskolan i Stockholm
Per-Olof Sjöberg, affärs- och innovationsområdeschef digitalisering RISE
Jonny Holmström, professor SCDI Umeå universitet
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.