Nyheter

Så klarar du återgången till kontoret

Under pandemin är det många som varit tvungna att arbeta hemifrån och hitta nya arbetsmetoder för att få det att fungera. Arbetsmiljön hemifrån har också varit en stor fråga, då vissa inte mått bra fysiskt eller psykiskt. Nu är det snart dags att börja arbeta på kontoret igen. Men vad ska man tänka på? Vilka rättigheter har man som arbetstagare? Vi hjälper dig reda ut alla frågor. 

För några veckor sedan kom beskedet att Folkhälsomyndighetens råd om att jobba hemifrån tas bort i slutet av september. Det betyder att vi återigen ska trängas på bussen och tunnelbanan, värma fisk i mikron och samtala med våra kollegor vid kaffeapparaten. Vissa gillar det, andra trivs bättre med att arbeta hemifrån.  

Återgången till kontoret kan innebära en stor omställning, både praktiskt och psykiskt. Arbetsgivaren har ett ansvar att säkerställa att återgången blir så smidig som möjligt. Därför finns det sådant som är bra att tänka på och diskutera igenom tillsammans innan. Prevent har gjort en checklista för arbetstagare som kan vara till hjälp när ni går tillbaka till kontoret. 

Tänk på detta när du går tillbaka till kontoret

1. Medverka i arbetsmiljöarbetet 
2. Följ riktlinjer, rutiner och föreskrifter 
3. Föreslå åtgärder och ge synpunkter 
4. Rapportera tillbud, olycksfall och ohälsa 
5. Använda skyddsanordningar och personlig skyddsutrustning 
6. Iaktta försiktighet för att förebygga ohälsa och olycksfall 
7. Uppträd respektfullt mot varandra 
 

Om du behöver stöttning eller råd kring återgång till kontoret, kan du alltid ringa vår rådgivning eller använda vår förmån via Akademikerförsäkring ”Tusen frågor – ett nummer”.  

Senast uppdaterad 2021-09-29
Till toppen