Enligt Universitetskanslersämbetet är det rekordmånga som studerar – över 450 000 personer. Men det finns bara ungefär 100 000 studentbostäder (SCB). Det innebär en stenhård konkurrens, som riskerar att bli ännu hårdare i takt med att studieplatserna utökas. Många tvingas söka sig till andrahandsmarknaden som ofta är otrygg och dessutom ännu dyrare.
Samtidigt har boendekostnaderna ökat, framför allt i nyproducerade bostäder. Enligt Sveriges Förenade Studentkårer har var tredje student en hyra över 5 000 kronor – det är nästan hälften av studiemedlet. Många tvingas arbeta vid sidan av studierna för att ha råd med bostad, trots att heltidsstudier är och ska vara en heltidssysselsättning.
Bristen på bostäder och de höga kostnaderna gör att många studenter känner stress och osäkerhet inför framtiden, och tvekar inför att påbörja en utbildning.
Fares Abugharbia m.fl.
ordförande, Teknologrådet Sveriges Ingenjörer
Att alla inte får möjlighet att utbilda sig gör att Sverige riskerar en stor urholkning av framtida kompetensförsörjning. Bakom varje siffra finns dessutom en människa vars drömmar går förlorade.
I praktiken blir högre studier förbehållet en grupp studenter med förmögna föräldrar eller kontakter i de större studentstäderna. Bostadsbristen lägger på detta sätt en grogrund för ökad snedrekrytering till högskolan och universiteten, vilket i sin tur bidrar till ökad ojämlikhet i samhället i stort.
Vi vill se kraftfulla insatser för en långsiktigt hållbar situation på bostadsmarknaden. Regeringen måste ställa högre krav på kommuner att ha en allmännytta med bostadsköer där det finns tillräckligt många hyresrätter och trygga andrahandsförmedlingar. Det kräver att byggtakten ökar. Kostnaderna för studentbostäder måste också minska så att de aldrig överstiger 40 procent av studiemedlet vid fullt uttag av studielån och bidrag. Det kräver att hyrorna minskar eller att bidragsdelen i studiemedlet höjs.
De flesta är överens om att ingen ska behöva tacka nej till sin drömutbildning för att de inte har någonstans att bo. Ändå råder det fortfarande bostadsbrist och diskussionen om studentbostäder upprepas år efter år. Tak över huvudet är inte en fråga om välgörenhet, utan en rättighet. Det borde vara skäl nog för regeringen och riksdagen att prioritera frågan högre.
Fares Abugharbia, ordförande, Teknologrådet Sveriges Ingenjörer
Sanna Nyholt, studentgruppen i DIK – facket för kultur, kommunikation och kreativ sektor
Marcus Karlén, ordförande, Akavias studerandesektion
Titus Fridell, ordförande, Lärarförbundet Student
Love Chrisson, ordförande, Naturvetarnas studentråd
Clara Söderstierna, ordförande, Psykologförbundets Studeranderåd
Jennifer Nilsson, ordförande, studentsektionen Sveriges Farmaceuter
Emma Lingtell, ordförande, studerandeföreningen Sveriges Tandläkarförbund
Reina Klemets, ordförande, Sveriges Arbetsterapeutstudenter
Robert D. Lilford, ordförande, Sveriges läkarförbund Student
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.