Hur kan nära 40 procent av eleverna på gymnasiets största högskoleförberedande tekniska program inte vara behöriga till det som är programmets huvudsyfte? Det är dags att korrigera kursplanen. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand och Tekonologstyrelsens ordförande Fares Abugharbia skriver på SvD Debatt.
Nu pågår Skolverkets arbete med att förbereda införandet av ämnesbetyg i gymnasiet. Inom ramen för detta ligger också möjligheten att korrigera det misstag som nuvarande kursplan har. De gymnasieutbildningar som ska förbereda eleven för högskolans teknik- och ingenjörsutbildningar ger nämligen inte detta per automatik, utan kräver upplysta tillval för att ge behörighet.
I vår rapport ”Att räkna eller räknas bort” (2021) kunde vi visa att av 7 750 examinerade från gymnasiets teknikprogram 2019 saknade 2 860 behörighet till både högskoleingenjörs- och civilingenjörsutbildning. Ändå framgår klart av examensmålens första stycke:
”Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst teknik- och naturvetenskap men även inom andra områden.”
Hur är det ens möjligt? Hur kan nära 40 procent av eleverna på gymnasiets största högskoleförberedande tekniska program inte vara behöriga till det som är programmets huvudsyfte?
Förklaringen är lika enkel som oväntad: på fyra av teknikprogrammets fem inriktningar ingår inte behörighetsgivande matematik eller fysik som obligatorium. Eleverna själva måste alltså aktivt välja till dem – och det valet är det uppenbarligen alltför många som inte gör. På dessa fyra inriktningar var det mindre än hälften som gick ut med behörighet till ingenjörsutbildningarna! Men vem väljer det svåraste tekniska programmet och tror att det inte ska ge den behörigheten?
Mer eller mindre egendomliga argument har framförts till varför det ser ut som det gör. Bland annat en föreställning om att inte ställa för höga krav då det kan skrämma bort elever eller att man inte får begränsa utrymmet för elevernas egna val. Vi menar dock att ovanstående siffror måste mana till eftertanke. Återigen: programmets syfte är att förbereda för högskolestudier främst inom teknik och naturvetenskap. Och ingenjörsutbildningarna är högskolans i särklass största tekniska utbildningar. Åtskilliga naturvetenskapliga utbildningar ställer dessutom helt eller delvis samma behörighetskrav.
När behörigheten till ingenjörsutbildning kräver särskilda tillval, byggs både missuppfattningar och onödiga trösklar in i programmet. Det skickar den olyckliga signalen att det är kunskapsnivåer inte alla mäktar med
Ulrika Lindstrand & Fares Abugharbia
förbundsordförande Sveriges Ingenjörer & ordförande i Teknologstyrelsen /förbundsstyrelsedamot Sveriges Ingenjörer
Som vi kunde konstatera i vår rapport var elever på teknik- och naturvetenskap, vars föräldrar inte gått på högskolan, mindre benägna att läsa högre kurser i matematik och/eller att välja inriktningar där de ingår. Det talas ofta om breddad rekrytering från politikens sida, men det är framför allt de politiken riktar sig till som hejdas av de inbyggda trösklarna och lämnar gymnasiet utan behörighet.
Den som vill läsa mer teknik inom ramen för gymnasieskolan har sedan några år återigen möjligheten att läsa vidare till gymnasieingenjör. Det är en yrkesutgång, med inlagd praktik. Men även de behöver en god grund i matematik och fysik, och även de är betjänta av att utan omvägar kunna läsa vidare till civil- eller högskoleingenjör om de i ett senare skede skulle vilja göra det.
Elever som först efter gymnasiet inser att de behöver den nödvändiga behörigheten tvingas i stället att försöka komplettera denna i komvux eller i högskolans basårsutbildning. Det är självfallet utmärkt att möjligheten finns, men vi menar att den inte ska tas i anspråk bara av det skälet att teknikprogrammet inte lever upp till målet att förbereda eleverna för högre teknisk utbildning. Det är en misshushållning med deras tid och samhällets resurser. Det leder dessutom till ett fördröjt inträde i högskola och arbetsliv – eller att man helt avstår från en teknisk utbildning.
Det orimliga i att diverse aktiva tillval krävs för att gymnasieskolans teknikprogram ska ge behörighet till tekniska utbildningar torde stå uppenbart för alla. När Skolverket nu förbereder för övergången från kurs- till ämnesbetyg finns en öppning för att göra om och göra rätt. Det ska inte behövas krångel för att en elev som läser på ett högskoleförberedande teknikprogram ska bli behörig. Vi vill uppmana regeringen att gripa tillfället och fatta beslut om att teknikprogrammet – äntligen – ska leva upp till sitt uttalade syfte.
Ulrika Lindstrand
förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Fares Abugharbia
ordförande i teknologstyrelsen och ledamot i förbundsstyrelsen, Sveriges Ingenjörer
En undersökning av de utökade matematiktimmarnas effekt i grundskolan och förslag på hur kommande generationer ska lära sig matte. Ta del av vår nya rapport som lanserades på DN Debatt och tagits upp i TV4 Nyhetsmorgon.
Teknologrådet har till uppgift att ta tillvara Sveriges Ingenjörers studentmedlemmars intressen. Om du är ingenjörsstudent och vill påverka ditt framtida arbetsliv har du hamnat rätt.
För morgondagens tekniska och naturvetenskapliga utmaningar behövs framför allt bra civil- och högskoleingenjörer och ingenjörsutbildningar med hög kvalitet. För att nå dit måste insatser göras tidigt i skolsystemet – inte i dörren till högskolan.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för att kunna logga in behöver du godkänna nödvändiga cookies. Vill du göra specifika val behöver du klicka på "visa detaljer" för att kunna spara dem. Du kan alltid ändra ditt cookiemedgivande via länk längst ner på sidan.
Läs mer om cookies på sverigesingenjorer.se (just nu behöver du godkänna nödvändiga cookies för att kunna läsa)
Visa detaljernec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
pending_insurance_application |
Om du ansökt om inkomstförsäkring används kakan för att visa upp relevant informationstext på mina sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_kuid-holds |
Ditt unika användarid, upphör efter 7 eller 90 dagar. |
_kus-holds |
Samlar in information om när ett användarid har synkats med partners till BidTheatre, upphör efter 90 dagar. |
NID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
__gads |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk |
GED_PLAYLIST_ACTIVITY |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ACLK_DATA |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.
På vår webbplats använder vi framför allt nödvändiga så kallade sessions-cookies. De hjälper oss att hålla reda på och känna igen din webbläsare. Sessions-cookies lagras inte permanent i din dator, de försvinner när du stänger din webbläsare. För att kunna logga in behöver du minst godkänna nödvändiga cookies.
Vi använder även fasta cookies, som är en kort textfil som gör att webbplatsen känner igen dig vid ett återbesök. I den lagras information så att vissa meddelande, till exempel pop-ups bara visas en gång. Fasta cookies lagras i din dator.
För att kunna mäta besökstrafik och analysera beteenden använder vi oss även av cookies och andra tekniker för att skicka data till externa partners. Det ger oss möjlighet att förbättra våra webbplatser, anpassa innehåll dynamiskt och visa anpassade erbjudanden på andra webbplatser.
Facebooks pixel möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Meta annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Meta.
LinkedIn Insight Tag möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i LinkedIns annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på LinkedIn.
Floodlight möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Googles annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Google.
BidTheatre är ett verktyg för att visa relevant innehåll för våra målgrupper när de besöker andra webbplatser. Identifierar användar-id samt för register över när användar-id har synkroniserats med partners till BidTheatre. Mer information hos BidTheatre.
Du kan stänga av möjligheten till lagring av cookies på din dator genom webbläsarens säkerhetsinställningar. Då lagras inga cookies i din dator och användning av session cookies eller tredjepartscookies upphör, dock kan detta påverka vissa funktioner på vår och andra webbplatser. Ett annat sätt är att göra en inställning som varnar varje gång en cookie dyker upp och då avgöra från fall till fall om du vill tillåta den eller inte. För att kunna logga in på vår sajt behöver du minst godkänna nödvändiga (session) cookies.
Många webbläsare har också funktioner för att surfa anonymt eller inkognito. Då slängs all information om din surfning på webben inklusive alla cookies när du stänger din webbläsare.