Läs våra senaste nyheter och debattartiklar.
"Möjligen är det tid för en smula optimism: det har varit ett kärvt ekonomiskt år, men nu kan det äntligen vara på väg att vända." Sveriges Ingenjörs ordförande Ulrika Lindstrand sammanfattar året som gått och tittar framåt mot nästa år.
Från och med den 31 december 2025 är Akademikerförbunden, där Sveriges Ingenjörer ingår, med i avtalet för fristående förskolor, fritidsverksamhet, grundskolor, uppdragsutbildning och gymnasieskolor. Friskoleavtalet har tecknats med Almega Utbildning.
Allt övertidsarbete ska precis som idag räknas som övertid och ge ersättning. Det har Sveriges Ingenjörer tillsammans med SRAT, Seko och ST kommit överens om med Almega Tågföretagen.
Inget län i Sverige når upp till regeringens mål att 25 procent av gymnasieeleverna ska gå natur eller teknik, visar en ny kartläggning. Snittet i landet ligger på 21 procent och utvecklingen har gått åt fel håll i alla län de senaste fem åren.
Tidigare i höstas bad vi er medlemmar nominera de förtroendevalda eller föreningar på era arbetsplatser som ni skulle vilja hylla lite extra. Nomineringarna strömmade in och det var verkligen svårt att välja ut endast fem vinnare, eftersom alla nomineringar var otroligt bra.
Elever som väljer natur- eller teknikprogrammen på gymnasiet får lägre slutbetyg än jämförbara elever på andra högskoleförberedande program. När ungdomar väljer bort programmen av taktiska skäl, skadas Sverige som teknikland.
Inför Ingenjörsvalet i april 2026 har det blivit dags att anmäla listor och kandidera. Anmälan är öppen 26 november - 28 februari.
Årets Ingenjörsfullmäktige är avslutat. I och med det har ledamöterna beslutat om förbundets verksamhet och riktning för 2026. En ny AI-politisk inriktning och ett uppdaterat näringspolitiskt program ska öka Sveriges innovationskraft och robusthet i infrastruktur och samhällstjänster.
I dagarna tre ska Ingenjörsfullmäktiges 95 ledamöter arbeta för att förbereda förbundet för 2026 och framåt.På att-göra-listan finns bland annat att besluta om förbundets AI-politik och uppdatera minst två av förbundets politiska program.
Mats Karlsson tilldelas Polhemspriset 2025 för sitt avgörande bidrag till utvecklingen av internetuppkoppling i kollektivtrafiken. Hans uppfinningar har förändrat vardagen för miljontals resenärer världen över.