Det behövs gemensamma tag för att matcha framtidens jobb med välutbildad arbetskraft. Näringsliv och akademi står redo – det är hög tid för kraftsamling. Det skriver förbundsordförande Ulrika Lindstrand i en debattartikel på Ny Teknik Opinion tillsammans med företrädare för IT&Telekomföretagen, IF Metall, Teknikföretagen, Chalmers och övriga ledamöter inom regeringens samverkansprogram för näringslivets digitala omställning.
Skärmbild fr Nyteknik.se
Den pågående digitala strukturomvandlingen skapar i högt tempo nya möjligheter och förutsättningar för näringslivet och ställer helt nya krav på arbetskraften.
Sverige kommer inte att vara bäst i världen av sig självt. För att upprätthålla svensk konkurrenskraft måste regeringen tillsammans med näringsliv, arbetsmarknadens parter, akademi, ansvariga myndigheter, med flera lyfta kompetensförsörjningsinsatserna till en helt ny nivå.
Den digitala strukturomvandlingen förändrar vårt samhälle i grunden. Utvecklingen går oerhört snabbt och påverkar i princip alla sektorer och delar av samhället.
Vi är bara i början av den digitala revolutionen, där internet of things, automatisering, artificiell intelligens och elektrifiering förändrar premisserna för i princip allt. Dagens unga kommer att möta en arbetsmarknad och ett tekniskt landskap som ingen tidigare generation har mött.
Externa ledamöterna inom regeringens samverkansprogram för näringslivets digitala strukturomvandling
Men digitaliseringen och näringslivets tillväxt hämmas av bristen på digital kompetens. Enligt prognoser så kan det år 2024 saknas 70 000 personer med digital spetskompetens bara i techbranschen. Behovet inom övriga näringslivet och i samhället i stort är ännu större. Idag tackar företag nej till uppdrag på grund av kompetensbristen och viktiga framtidsjobb skapas inte. Vi har alltså sektorer som har stor efterfrågan på arbetskraft, samtidigt som vi i spåren av coronakrisen har en hög arbetslöshet.
Sverige är en stark tekniknation och har varit ledande i digitaliseringen. Andra länder springer snabbt och vi riskerar nu att tappa vår tätposition. Sverige är helt beroende av spetskompetens och innovationer för att kunna exportera. Näringslivet behöver vara starkt på dessa områden för att stå sig i den globala konkurrensen.
Vi måste ta vara på de möjligheter som uppstår och säkra upp att vi som land står redo för att klara omställningen på arbetsmarknaden och kunna skapa framtidens jobb. Ett stort antal människor måste ta väldigt stora kunskapskliv inom flera områden. Vårt utbildningssystem måste ses över för att studenter och yrkesverksamma ska kunna utveckla sin kompetens inom digitaliseringens nyckelområden.
Externa ledamöterna inom regeringens samverkansprogram för näringslivets digitala strukturomvandling
Inom regeringens samverkansprogram Näringslivets digitala strukturomvandling har vi undertecknare tagit fram ett antal förslag rörande kompetensförsörjning. Vi är övertygade om att dessa kommer att spela en avgörande roll och vara de bästa investeringarna ur krisen och in i framtiden. Med detta upprop vill vi mobilisera fler till att agera.
Vi är många som har ett ansvar för att det här blir bra. Näringslivet, arbetsmarknadens parter, akademi, ansvariga myndigheter och regeringen måste kroka arm och i än högre utsträckning agera tillsammans och växla upp arbetet för digital kompetensförsörjning.
Som ytterst ansvarig för utbildningssystemet har politiken och regeringen en avgörande och drivande roll.
i ser fyra nyckelområden som är absolut nödvändiga för näringslivets digitala strukturomvandling med kompetensförsörjning som drivkraft:
Men regeringen är inte ensamt ansvarig. Nu behövs samverkan på en helt ny nivå i den positiva anda som finns inom regeringens samverkansprogram. Det här är ett upprop för att med gemensamma tag matcha framtidens jobb med välutbildad arbetskraft och upprätthålla Sveriges välstånd. Näringsliv och akademi står redo och vi startar nu upp dialoger med aktörer inom nyckelområdena i syfte att vässa strategier och aktiviteter.
Det är hög tid för kraftsamling och för det krävs också ett strategiskt politiskt ledarskap. Låt oss nu tillsammans agera för att klara kompetensförsörjningen till de nya jobben och till ett konkurrenskraftigt näringsliv.
Fredrik Hörstedt, Chalmers tekniska högskola
Amy Loutfi, Örebro universitet
Björn Flintberg, Rise Research Institutes of Sweden
Carla Aguirre Muñoz, Turism i Skåne
Frida Andersson, Teknikföretagen
Josefine Larsson, IF Metall
Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
Åsa Zetterberg, IT&Telekomföretagen
Regeringens övergripande mål är att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Som en del i arbetet mot målet har regeringen tillsatt samverkansprogrammet Näringslivets digitala strukturomvandling.
Samverkansprogrammet ska bidra till stärkta förutsättningar för att:
Källa: Regeringens hemsida
Bland ledamöterna i samverkansprogrammets externa rådgivande samverkansgrupp ingår Sveriges Ingenjörers förbundsordförande Ulrika Lindstrand.
Den tekniska utvecklingen går framåt och förändrar näringslivets behov av kompetens. Läs om förbundets förslag på satsningar i kompetensutveckling, i nystarten efter Coronakrisen.
Digitaliseringen förändrar delar av samhället i grunden. Den pågående pandemin påskyndar utvecklingen ytterligare, samtidigt som allt fler inser de stora möjligheter som finns med en utbyggd IT-infrastruktur. Förbundet har tagit fram en agenda för Nystart Sverige, med fokus på bland annat digitalisering.
I den ekonomiska vårpropositionen bör kraftfulla resurssatsningar på kompetensutveckling och livslångt lärande inom högskolan finnas med. Det skriver förbundet i en debattartikel på Altinget.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. För att kunna logga in behöver du godkänna nödvändiga cookies. Vill du göra specifika val behöver du klicka på "visa detaljer" för att kunna spara dem. Du kan alltid ändra ditt cookiemedgivande via länk längst ner på sidan.
Visa detaljernec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
pending_insurance_application |
Om du ansökt om inkomstförsäkring används kakan för att visa upp relevant informationstext på mina sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_kuid-holds |
Ditt unika användarid, upphör efter 7 eller 90 dagar. |
_kus-holds |
Samlar in information om när ett användarid har synkats med partners till BidTheatre, upphör efter 90 dagar. |
NID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
__gads |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk |
GED_PLAYLIST_ACTIVITY |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ACLK_DATA |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
RUL |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLAW |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLGB |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_gb |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gac_gb_<wpid> |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_aw |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
1P_JAR |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Conversion |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
YSC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISTIOR_INFO1_LIVE__k |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE1__default |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.
På vår webbplats använder vi framför allt nödvändiga så kallade sessions-cookies. De hjälper oss att hålla reda på och känna igen din webbläsare. Sessions-cookies lagras inte permanent i din dator, de försvinner när du stänger din webbläsare. För att kunna logga in behöver du minst godkänna nödvändiga cookies.
Vi använder även fasta cookies, som är en kort textfil som gör att webbplatsen känner igen dig vid ett återbesök. I den lagras information så att vissa meddelande, till exempel pop-ups bara visas en gång. Fasta cookies lagras i din dator.
För att kunna mäta besökstrafik och analysera beteenden använder vi oss även av cookies och andra tekniker för att skicka data till externa partners. Det ger oss möjlighet att förbättra våra webbplatser, anpassa innehåll dynamiskt och visa anpassade erbjudanden på andra webbplatser.
Facebooks pixel möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Meta annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Meta.
LinkedIn Insight Tag möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i LinkedIns annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på LinkedIn.
Google Ads tags möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Googles annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Google. Mer information hos Google.
BidTheatre är ett verktyg för att visa relevant innehåll för våra målgrupper när de besöker andra webbplatser. Identifierar användar-id samt för register över när användar-id har synkroniserats med partners till BidTheatre. Mer information hos BidTheatre.
Du kan stänga av möjligheten till lagring av cookies på din dator genom webbläsarens säkerhetsinställningar. Då lagras inga cookies i din dator och användning av session cookies eller tredjepartscookies upphör, dock kan detta påverka vissa funktioner på vår och andra webbplatser. Ett annat sätt är att göra en inställning som varnar varje gång en cookie dyker upp och då avgöra från fall till fall om du vill tillåta den eller inte. För att kunna logga in på vår sajt behöver du minst godkänna nödvändiga (session) cookies.
Många webbläsare har också funktioner för att surfa anonymt eller inkognito. Då slängs all information om din surfning på webben inklusive alla cookies när du stänger din webbläsare.