Vi är allt fler som jobbar hemifrån i större utsträckning. För en del är det helt oproblematiskt att jobba hemma medan andra tycker att det är en knepigt. Här har vi samlat några tips för att få arbetslivet att flyta.
Stefan Gudmundsson, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, berättar hur du behöver vara tillgänglig när du jobbar på distans och vad du behöver tänka på för att få ett fungerande distansarbete.
Det är otroligt frestande att sitta i mysbyxor hela dagen och jobba, men om du är klädd för avslappning så är det svårt att få hjärnan att ställa om till jobb. Gör din vanliga morgonrutin, byt om till dina vanliga kontorskläder och sätt dig sedan och jobba.
Om du har möjlighet, ha en separat plats där du kan jobba och undvik att sitta i soffan eller ligga i sängen. Det är lättare för dig att koncentrera dig på jobbet och du kommer kunna vara mer effektiv.
För att du ska kunna vara produktiv är det viktigt med goda rutiner, annars är det lätt hänt att du blir distraherad och inte får saker och ting gjorda.
Försök ha samma upplägg på dagen som du har när du är på jobbet. Sitter du mest i möten på förmiddagarna, försök förlägga videomöten till den tiden så du har eftermiddagen på dig att producera och beta av mail. Oavsett hur den ser ut är det viktigt att ha en rutin att hålla sig.
Varken du eller någon annan blir glad av att du sitter och jobbar 8 timmar i sträck. Lägg in små pauser, även om du inte kan gå till kaffemaskinen eller småprata med kollegor så kanske du kan en fika över ett videomöte? Eller passa på att sätta på en tvättmaskin, gå ut med hunden eller stretcha lite. Du behöver frisk luft och en lunchpaus.
Följ de råd och regler som er IT-avdelning har satt upp för distansarbete så att eventuell känslig företagsinformation är skyddad. Använd de verktyg som företaget har bestämt och stäm av vid behov om eventuella nya verktyg är säkra att använda.
Om videomöten är er nya standard är det viktigt att de blir engagerande. De är lätt att tappa koncentrationen och falla ur mötet när man sitter ensam. Inled gärna mötet med att låta alla säga något, om så bara sina förväntningar på mötet eller hur läget är. Får alla chans att prata är chansen större att alla är engagerade även i slutet.
Om din arbetsgivare inte har molntjänster så försök att skaffa det. Att jobba tillsammans på distans är nästan omöjligt om inte alla har tillgång till korrekta underlag.
Låt en person ansvara för att leda diskussionen och se till alla får komma till tals. Använd chattfunktionen som finns i många videokonferensverktyg för att visa att du vill ha ordet utan att behöva avbryta din kollega. Ta det lugnt och anpassa er till att möten kommer att ta lite längre tid än normalt.
Avsluta möten på samma sätt, sammanfatta mötet och berätta vad som kommer att hända härnäst. Fråga alla om någon vill göra en avslutande kommentar. Se till att alla vet vad de ska göra.
Videomöten kan vara den enda kontakten med medarbetarna som du får. Glöm inte att avsätta lite tid för social samvaro. Det är viktigt för att bibehålla teamkänslan.
Drar man det till sin spets, kan inte arbetsgivaren kräva att kameran ska vara på. Men det är antagligen du själv som förlorar mer om kameran inte slås på när det efterfrågas. Föreställ dig att det hade varit en vanligt möte och du inte dök upp, då skulle det påverkat dig negativt.
Under coronapandemin är det många som jobbar hemifrån. Hur gäller arbetsskadeförsäkringen om du råkar ut för något hemma? Det finns några skillnader jämfört med om du jobbar på jobbet som är bra att känna till.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.