En ny Sifo-undersökning visar att många fler ingenjörer kan tänka sig byta jobb när det går att välja varifrån arbetet utförs. Detta framgår i en rapport över hur distansarbete och ökad lönekonkurrens kan bidra till att lösa arbetskraftsbristen, som förbundet lanserat. Rapporten bygger bland annat på lönestatistik från förbundets medlemmar.
Vår rapport visar att kartan kan ritas om. Det finns en grupp av 60 000 ingenjörer att rekrytera bland för arbetsgivare som är beredda att betala konkurrenskraftiga löner och erbjuda goda möjligheter till distansarbete.
Johan Kreicbergs
samhällspolitisk chef, Sveriges Ingenjörer
Klicka nedan för att komma till rapporten
60 000 ingenjörer kan byta arbetsort i det nya normala (november 2021)
Efterfrågan på ingenjörer finns över hela landet. Inte minst är behoven av högteknologisk kompetens stora i den nyindustrialisering som tagit fart i norra Sverige. Traditionellt sett har det varit relativt få ingenjörer som bytt till en ny arbetsgivare utanför den nuvarande arbetsmarknadsregionen. Det visar medlemsstatistik från Sveriges Ingenjörer.
En nyligen genomförd Sifo-undersökning, som förbundet låtit göra, visar dock på potentialen för distansarbete och jobbyten.
Yrkesverksamma ingenjörer har tillfrågats om de är beredda att ta ett arbete på en annan ort mot en löneökning på 10–15 procent. Svaren fördelades följande:
Under hösten 2021 gjordes en undersökning bland yrkesverksamma ingenjörer som slumpmässigt rekryterats ur i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade online-panel. Totalt genomfördes drygt 600 intervjuer. Svarsfrekvensen bland målgruppen ingenjörer var 92%
I Sverige finns det cirka 220 000 ingenjörer i yrkesverksam ålder. Undersökningen visar att om arbetet kan utföras på distans utökas antalet ingenjörer som skulle ta ett jobb utanför sin arbetsmarknadsregion med nästan 60 000 (26 procent av samtliga ingenjörer).
Siffrorna finns med i en ny rapport som analyserat konsekvenserna av distansarbete för ingenjörernas arbetsmarknad och arbetsgivarnas möjligheter att rekrytera den kompetens de efterfrågar. Idag skiljer det 15 procent mellan de län i landet som har lägst respektive högst ingenjörslöner.
I en ny situation, där ingenjörerna via distansarbete kan välja bland fler arbetsgivare, blir det svårt att upprätthålla dessa regionala löneskillnader. Med distansarbete får ingenjörerna fler arbetsgivare att välja bland. Det blir lättare att rösta med fötterna, samtidigt som vi vet att ett byte av arbetsgivare ofta är ett effektivt sätt att få upp sin lön.
Johan Kreicbergs
samhällspolitisk chef, Sveriges Ingenjörer.
Dagens Nyheter rapporterar i en artikel om förbundets undersökning och har intervjuat Johan Kreicbergs.
Förbundets medlemstidning Ingenjören rappporterar i en artikel om rekryteringsplanerna bland några av landets ingenjörsarbetsgivare inför nästa år
Ta del av artikeln - Så många ingenjörer rekryterar arbetsgivarna 2022 på Ingenjoren.se
SR Ekonomiekot hade i sin podd uppe frågan om den stora efterfrågan på ingenjörer. Johan Kreicbergs medverkar och pekar bland annat på potentialen med distansarbete och att det med låga löner blir svårt för regioner att locka till sig ingenjörer.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.