Den svenska partsmodellen ger en möjlighet att snabbt hitta en väg framåt i kristider. Det skriver förhandlingschef Camilla Frankelius tillsammans med SSR:s samhällspolitiska chef i en replik på DN Debatt.
Skärmbild fr DN.se
Svensk arbetsmarknads effektiva omställningsmekanismer gör Sverige väl rustat för kriser, skrev Dagens Industri nyligen. Vi kan bara hålla med. Om det är något vi sett prov på de senaste dagarna så är det partsmodellens stora flexibilitet. Företrädare för arbetsgivare och fack har tillsammans hittat lösningar för att mildra Corona-krisen och säkra företagens fortlevnad. Hela 1,9 miljoner anställda omfattas redan nu av korttidsavtal som sänker kostnader, räddar jobb och upprätthåller köpkraft. Det har skett genom partsförhandlingar.
Vi har en flexibel lagstiftning som tillåter att parterna hittar egna lösningar i dialog
Camilla Frankelius & Ursula Berge
Förhandlingschef Sveriges Ingenjörer & Samhällspolitisk chef Akademikerförbundet SSR
Så låter det inte alls i debattinlägget från Sterns och Karlsons på näringslivsfinansierade Ratio. I deras värld är den lagstiftning (las) som möjliggjort den snabba omställningen samhällets fiende. I deras värld ökar tillgången på kompetens om det blir lättare (än vad det redan är) att säga upp folk.
Man kan inte förhandla med ett virus sa utbildningsminister Anna Ekström. Det måste finnas en part på andra sidan bordet. Partsmodellen har gett oss jämbördiga parter som byggt förtroendefulla relationer. Partsmodellen ger en möjlighet att snabbt hitta en väg framåt i kristider. Detta är något att värna, men ska inte tas för givet. Flera av de åtgärder som artikelförfattarna och januariavtalet föreslår hotar hela modellen. Då kan det vara bra att visa vad som riskerar att gå förlorat.
En sådan del är parternas omställningsavtal och trygghetsorganisationer.
Stöd vid omställning är ett av den svenska partsmodellens viktigaste bidrag när det handlar om att utveckla arbetsmarknaden. De gör att vi inte skyddar olönsamma företag, utan i stället skyddar individen som kan få ny kompetens och nytt jobb.
Camilla Frankelius & Urusula Berge
Förhandlingschef, Sveriges Ingenjörer & Samhällspolitisk chef Akdemikerförbundet SSR
Systemen är en direkt följd av en framgångsrik förhandlingsmodell som ofta lyfts fram som ett föredöme i internationella sammanhang. Totalt handlar det om omställning och kompetensutveckling för drygt två miljarder kronor per år, utan statlig inblandning. Varje år hjälps ungefär 40.000 personer. De flesta har ett nytt jobb inom nio månader, majoriteten betydligt snabbare än så.
Dagens arbetsmarknad, med snabb teknikutveckling, ställer stora krav på kompetensutveckling. Ändå visar siffror från SCB att en anställd bara ägnar i genomsnitt elva timmar årligen åt kompetensutveckling. När Stern och Karlsson pekar på svårigheter att hitta kompetens bortser de helt ifrån detta och riktar i stället in sig på de turordningsregler som är en förutsättning för att partsmodellen ska fungera. Den partsmodell som i dag levererar omställning, kompetensutveckling och nya jobb, ofta när arbetsgivaren själv inte har gjort det. Det är på tiden att fler får rätt bild av hur omställning går till och vad som står på spel med de förslag som Stern och Karlson föreslår.
Slå inte sönder en fungerande modell. Låt i stället parterna hitta lösningar som även i fortsättningen bidrar till både tillväxt och trygghet. Vilket annat land skulle förstöra en modell med så bra resultat?
Camilla Frankelius, förhandlingschef, Sveriges Ingenjörer
Ursula Berge, samhällspolitisk chef, Akademikerförbundet SSR
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.