Bli medlem
Sveriges Ingenjörer
Webbinarium

Resiliens – att bygga psykologisk motståndskraft

Motståndskraftiga individer bygger motståndskraftiga organisationer, och vad gör vissa människor ovanligt motståndskraftiga i en kris?

Datum: 06 mars 2026
Tid: 12:00 - 12:45
Passar för: Medlem, Icke-medlem
Digitalt
Anmäl senast: 6 mars

I detta webbinarium delar Björn Hedensjö med sig av vetenskap, berättelser, praktiska verktyg för att bygga upp den inre styrkan som krävs för att möta livets svårigheter.

Med utgångspunkt från sin bok ”Resiliens – 9 nycklar för psykologisk motståndskraft" visar han hur du kan träna upp din psykologiska motståndskraft och bli bättre rustad för en osäker samtid.

Björn kommer bland att ge insikter och kunskap om vikten av sådant som:

  • Självkännedom.
  • Realistisk optimism.
  • Att ha koll på sina viktigaste värderingar.
  • Att kunna lugna sig själv med tankar och med hjälp av kroppen (känsloreglering).
  • Sociala färdigheter.
  • Att våga misslyckas.
  • Att stå ut i ovisshet.
  • Att lösa problem kreativt.

Webbinariet kommer spelas in och finnas tillgängligt i efterhand för dig som är medlem. Logga in med mobilt BankID på Sveriges Ingenjörer Play.

Har du några frågor? Kontakta event@sverigesingenjorer.se

Varmt välkommen!

Talare

Björn Hedensjö

Psykolog och författare

Björn Hedensjö har psykologexamen från Karolinska institutet, och även en bakgrund som journalist från Dagens Nyheter. Han har engagerats i såväl redaktionsledning som företagsledning innan han skolade om sig till psykolog. Nyfikenhet och intresset i människor fanns både i yrket som journalist och son psykolog. Björn har även skrivit flera böcker nu senast ”Resiliens: 9 nycklar till psykologisk motståndskraft” och ”Omtyckta människor: forskningen, knepen och övningarna som gör dig likeable”.

Anna Klaesson

Rekryterare och moderator

Anna Klaesson jobbar som rekryterare hos Sveriges Ingenjörer och har en bred erfarenhet av rekrytering genom synlighet och kampanj. Anna utbildar kontinuerligt våra förtroendevalda för att de ska lyckas bättre att rekrytera nya medlemmar.