Bli medlem
Sveriges Ingenjörer

Inget län klarar målet att fler elever ska gå natur eller teknik

Inget län i Sverige når upp till regeringens mål att 25 procent av gymnasieeleverna ska gå natur eller teknik, visar en ny kartläggning som släpps i dag. Snittet i hela landet ligger på 21 procent men i nästan alla län har utvecklingen gått åt fel håll de senaste fem åren. Det enda undantaget är Skåne, som satsar särskilt på naturvetenskap, matematik och teknik (STEM).
2025-12-11 07:54
Betyg
Naturprogrammet
Teknikprogrammet
Gymnasiet
Regeringen
Förstaårsstuderande på naturvetenskap eller teknik på gymnasiet, 2024. Diagram: Sveriges Ingenjörer

I februari presenterade regeringen en STEM-strategi för Sverige med målet att 25 procent av alla förstaårselever på gymnasiet ska gå antingen naturvetenskapsprogrammet eller teknikprogrammet 2035. Med fler gymnasieelever inom natur och teknik hoppas regeringen att Sverige får fram fler ingenjörer.

I dag presenterar Sveriges Ingenjörer en sammanställning som visar att inget län i Sverige når målet. Rikssnittet ligger på 21 procent och dras upp markant av de befolkningsmässigt största länen. Och i nästan alla län har utvecklingen gått åt fel håll de senaste fem åren – andelen gymnasieelever på natur- och teknikprogrammen minskar kraftigt i många län.

– Det är mycket oroväckande att inget län är på väg att nå målet om 25 procent studerande på naturvetenskaps- eller teknikprogrammet till 2035. Flera län ligger långt från målet, vilket riskerar att skada deras regionala konkurrenskraft, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.

– Syftet med gymnasiemålet är att öka andelen elever som senare väljer att studera teknisk eller naturvetenskaplig utbildning på universitet eller högskola. Sverige behöver fler ingenjörer i framtiden för att lyckas med såväl den gröna som digitala omställningen samt den stora försvarsupprustningen, säger Johan Kreicbergs.

Skåne är det enda länet som har rört sig tydligt i rätt riktning de senaste fem åren, där andelen elever som väljer naturvetenskapligt eller tekniskt program har ökat med tre procent sedan 2019. Skåne driver bland annat projektet STEM UP, en regional kraftsamling för att öka kompetensen inom naturvetenskap, matematik och teknik i länet.

– Skåne satsar på kompetensutveckling för studie- och yrkesvägledare relaterat till STEM, något som vi efterfrågat. Även om utbildningsansvaret ligger hos kommunerna, så finns det all anledning till ökad regional samverkan kring dessa frågor, säger Johan Kreicbergs.