– Med över 30 patent är Mats Karlssons insats ett föredöme för svensk ingenjörskonst och ett tydligt exempel på hur teknik kan förbättra människors vardag, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.
– Mats Karlssons innovationer gör det möjligt för tåg, bussar och spårvagnar att fungera som rullande datacenter med högpresterande internetanslutning, även vid höga hastigheter och i områden med svag täckning. Hans tekniska lösningar har skapat nya möjligheter för människor världen över att leva smartare, säger Ulrika Lindstrand.
I dag förväntar sig många att kunna arbeta när de reser, men för att det ska fungera krävs stabil internetanslutning på till exempel tåg.
Att få tillförlitlig uppkoppling på ett framrusande tåg är ingen enkel uppgift. Tågets metallomslutning gör att radiosignaler har svårt att ta sig igenom konstruktionen, vilket leder till att uppkopplingen försämras eller försvinner helt.
Mats Karlsson växte upp i Mörrum i Blekinge, studerade vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg och är nu bosatt utanför Karlstad i Värmland. Han började utveckla ett kommunikationssystem med ett flertal länkar till cellulära nät eller satelliter som förbättrade tillförlitligheten utan att kostnaden för den överförda datamängden ökade.
Detta blev starten för det Göteborgsbaserade företaget Icomera, som han grundade tillsammans med tre andra och som i dag är världsledande inom uppkoppling för kollektivtrafik. Genom att placera antenner på utsidan av tåget, koppla dem till en router med flera modem och skapa ett wifi-nätverk med accesspunkter i varje vagn lyckades Mats Karlsson och hans team skapa en uppkoppling som fungerar även i höga hastigheter.
Uppkopplingen gör det också möjligt för tågen att kommunicera med omvärlden, skicka driftdata och ge reseinformation i realtid. Tekniken bidrar även indirekt till ökad hållbarhet genom att göra kollektivtrafik till ett mer attraktivt alternativ.
– Jag är glad, stolt och förvånad eftersom tanken om ett pris aldrig har slagit mig. Jag ser det som ett erkännande för många års hårt arbete, säger Mats Karlsson.
Huvudkontoret för Icomera AB ligger kvar i Göteborg och Mats Karlsson är fortfarande kvar som teknisk chef, CTO. Icomera är numera ett dotterbolag till Equans, som i sin tur ägs av den franska industrikoncernen Bouygues.
Tekniken har fått global spridning och används i dag i över 28 000 fordon i 30 länder. Det handlar till exempel om nästan all passagerartrafik i Storbritannien, Deutsche Bahns höghastighetståg, italienska TrenItalia, svenska SJ, Amtrak i USA, SNCF i Frankrike och ViaRail i Kanada. Förra året skrev Icomera avtal med amerikanska SpaceX Starlink om att nyttja deras satelliter för anslutning.
Mats Karlsson, Icomera, tilldelas Polhemspriset 2025 för sitt avgörande bidrag till utvecklingen av pålitlig och snabb internetuppkoppling i kollektivtrafiken. Hans innovationer har förändrat vardagen för miljontals resenärer världen över och gjort det kollektiva resandet till ett hållbart alternativ.
Paul Barnes, Chief Marketing Officer, +44 7837 917 611, paul.barnes@icomera.com