Det är möjligt genom kollektivavtal som, vid sidan av de undantag för små företag som redan i dag finns i LAS, skapar utrymme för att förhandla fram lösningar som gynnar alla parter. Det skriver förhandlingschef Camilla Frankelius och Unionens Martin Wästfelt i flera regionala medier, som replik till Företagarna
Detta är en debattreplik av PTK som följer på den tidigare debattexten Ge parterna tid att hitta hållbara lösningar Texten har publicerats av flera olika regionala medier runt om i landet och finns nedan att läsa i sin helhet på deras respektive sajter.
Klicka här för att läsa artikeln på Nya Wermlandstidningens webb
Klicka här för att läsa artikeln på Södermanlands Nyheters webb
Klicka här för att läsa artikeln på Västerbottens-Kurirens webb
Den stora utmaningen på svensk arbetsmarknad är inte att det är svårt för företag att säga upp personal. Utmaningen är att hitta rätt kompetens. Statistik från Tillväxtverket visar att brist på lämplig arbetskraft är det största hindret för tillväxt i små företag. Samtidigt gör många företag sig av med befintlig arbetskraft för att anställa nya medarbetare, istället för att utveckla den kompetens som redan finns i företaget. Det är inte hållbart, och att försvaga arbetsrätten och därmed göra människor otryggare är inte lösningen.
På företag runt om i landet hittar fack och arbetsgivare hela tiden lösningar som både skapar trygghet för individen och bidrar till flexibilitet för företagen.
Det är möjligt genom kollektivavtal som, vid sidan av de undantag för små företag som redan i dag finns i LAS, skapar utrymme för att förhandla fram lösningar som gynnar alla parter.
Camilla Frankelius & Martin Wästfelt
Förhandlingschef Sveriges Ingenjörer & förhandlingschef Unionen
Det är möjligt genom kollektivavtal som, vid sidan av de undantag för små företag som redan i dag finns i LAS, skapar utrymme för att förhandla fram lösningar som gynnar alla parter. Arbetsrätten är i praktiken inte stel, som Företagarna påstår, utan innebär stora möjligheter till anpassning utifrån det enskilda företagets behov. En färsk rapport från PTK visar att arbetsgivare på mindre företag med kollektivavtal är de som tycker att det är lättast att komma överens vid arbetsbrist.
De förhandlingar som PTK deltar i omfattar över 1,8 miljoner människor och nära 60 000 företag. Att komma överens om långsiktigt hållbara regler är svårt och måste få ta tid. Inte minst eftersom arbetsrätten inte existerar i ett vakuum. Tillgång till kompetensutveckling, stöd vid omställning och ekonomisk trygghet vid arbetslöshet är viktiga delar. Vid sidan om trygghet för individen lägger de grunden för en fungerande kompetensförsörjning, flexibilitet för företag och konkurrenskraft.
Hastigt framtagna lagändringar kan försvåra för fack och arbetsgivare att hitta lösningar som är bra för hela samhällsekonomin. De företag som i dag upplever att LAS är ett hinder bör som första åtgärd teckna kollektivavtal. Det skapar möjligheter att öka flexibiliteten genom förhandling. Otryggare anställningsvillkor inget bra recept för att skapa tillväxt, och framförallt löser det inte företagens utmaning att hitta och behålla rätt kompetens.
Camilla Frankelius, PTK:s förhandlingschefsgrupp / förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer
Martin Wästfelt, ordförande i PTK:s förhandlingschefsgrupp /förhandlingschef Unionen
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.