Regeringens beslut att skära i Vinnovas och Tillväxtverkets budgetar är nedslående. Vi vill gasa, inte bromsa, för det svenska innovationssystemet i den kommande forskningspropositionen. Det skriver Ulrika Lindstrand tillsammans med andra representanter för näringslivet.
Industrin är motorn i svensk ekonomi och en nyckelaktör i ambitionen att möta globala samhällsutmaningar. Den svenska industrin bär ledartröjan i det globala näringslivets omställning mot hållbarhet. För att det ska fortgå krävs en förstärkning av det svenska innovationssystemet i forsknings- och innovationspropositionen.
Vi har tagit en kraftfull position. Industrin investerar varje år stora summor för att utveckla nya hållbara lösningar och behålla denna ledande position. Nya teknologier, samverkan över branscher, små och stora företag med innovativa och värdeskapande affärsmodeller kommer att göra det möjligt att tackla vår tids stora utmaningar.
För att stärka denna viktiga industriella roll krävs politiskt stöd med investeringar i forskning, utbildning och kompetens, och även konkurrenskraftiga ramvillkor för företagen.
Regeringens beslut att skära i Vinnovas och Tillväxtverkets budgetar skickar därför nedslående signaler. Neddragningarna får direkta konsekvenser med färre behovsmotiverade satsningar. Digitalisering och kunskapslyft i små- och medelstora företag drabbas. Den så akuta omställningen till fossilfrihet riskerar att dra ut på tiden.
Vi anser att besluten om nedskärningar får negativa effekter på framförallt två sätt:
Som en konsekvens riskerar industrins investeringar att successivt flytta utomlands. Konkurrensen om Forsknings- och utvecklingsinvesteringar (FOU) är global och en flytt kan gå snabbt. Därför måste vi agera, för att säkerställa stark attraktionskraft i Sverige och bibehålla dessa värdefulla, kunskapsbaserade investeringar.
Konkurrerande länder rustar för att stärka sina positioner. På tio år har de totala FOU-investeringarna i världen fördubblats.
I Sverige står i dag företagen för hela 71 procent av våra totala FOU-investeringar och för att företagen fortsatt ska välja Sverige för sin FOU-verksamhet måste de statliga investeringarna i ökad grad matcha de privata. Nedskärningarna behöver därför vändas till satsningar.
Vi måste värna Sveriges attraktiva miljö. Ett ekosystem för innovation med god samverkan mellan industrin, lärosäten och institut samt tillgång till attraktiva test- och demonstrationsmiljöer väger tungt då företag väljer var de ska förlägga sin FOU-verksamhet.
Vinnovas och Tillväxtverkets industrirelevanta innovationsdrivande satsningar skapar just denna attraktivitet.
Nedskärningarna är ett hot mot Sveriges position som kunskapsdriven industrination. Vi vill i stället se en förstärkning av det svenska innovationssystemet i den kommande forsknings- och innovationspropositionen.
För en stärkt global konkurrenskraft, jobb och tillväxt i Sverige, samt innovativa lösningar på våra samhällsutmaningar måste statens FOU-investeringar vara lika offensiva som företagens.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.