Det är ingen svår ekvation. Bättre villkor för ingenjörer som sadlar om till lärare är bra för matematikundervisningen och eleverna i den svenska skolan, skriver förbundsordförande Ulrika Lindstrand på Matematikens dag, på Ny Teknik Opinion.
I dag firas PI-dagen över hela världen. Ifjol utnämndes 14 mars av Unesco till matematikens dag.
Även om den matematiska konstanten 3,14 sedan länge varit förknippat med detta datum – den tredje månadens 14:e dag – så är det en högtidsdag för oss alla som är engagerade i matematikämnet.
För skol- och utbildningspolitiker i såväl riksdag som kommuner är det en särskilt bra dag att reflektera lite extra över betydelsen av matematikkunskaper och hur vi i Sverige kan ge barnen bättre möjligheter att upptäcka tjusningen med matte och bli bra på det.
Det behövs, av många skäl. Jag tänkte här peka på två.
För det första: Matematik är viktigt för demokratin. Matematiska resonemang ligger till grund för många viktiga vägval, privatekonomiska såväl som politiska. Att förse barn alla barn med den matematiska rustning som krävs för att kunna värdera, förstå och kritiskt granska information är en demokratisk aspekt det talas för lite om.
I dag och i framtiden ställs det stora krav på medborgarna att delta i samhällsgemenskapen och överblicka det enorma informationsflödet för att bidra till en levande demokrati. Då krävs goda matematiska kunskaper.
För det andra: Svensk ekonomi är beroende av kompetens inom teknik och naturvetenskap för att vi ska åstadkomma hållbar utveckling och bibehålla vår konkurrenskraft. Matematik är stommen i ingenjörsmässig problemlösning och för möjliggörandet av de tekniska lösningar och innovationer, som generar välstånd, utveckling och hållbarhet för hela samhället.
Faktum är att omkring häften av alla landets ingenjörsstudenter hoppar av sin utbildning före examen. Den dominerande anledningen studenterna lyfter är att matematiken är för svår.
Ulrika Lindstrand
Förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Men här finns det anledning till oro. Faktum är att omkring häften av alla landets ingenjörsstudenter hoppar av sin utbildning före examen. Den dominerande anledningen studenterna lyfter är att matematiken är för svår. Alltför många upptäcker att deras kunskaper i matematik inte räcker till.
Hur får vi fler unga intresserade av matematik?
Många har tyvärr än i dag ett komplicerat förhållande till matematik och gamla fördomar om ämnet lever vidare. Sveriges Ingenjörer menar att i stället för fler platser i ingenjörsutbildningarna måste fokus riktas mot tidiga åtgärder i barns skolgång som ger möjligheten att utveckla både det intresse och de kunskaper som krävs i matematik så man sedan väljer och klarar en ingenjörsutbildning.
Projektet Koolt (Kompetensförsörjning och långsiktigt teknikintresse), som Sveriges Ingenjörer drivit tillsammans med SKR (Sveriges kommuner och regioner) och IVA, Ingenjörsvetenskapsakademien, har tittat på framgångsfaktorer för att främja teknik- och matteintresse. Undersökningen visar att praktisk undervisning som kopplar teorin till verkligheten med vardagsnära experiment har positiv effekt.
Förebilder som kan visa vad man kan jobba med i framtiden och hjälpa till att göra undervisningen mer konkret och levande är också positivt. Dessa förebilder skulle kunna vara ingenjörer som vill slå in på en ny väg och bli lärare för att få ett givande arbete och dela med sig till nästa generation.
Kostnaden för den enskilde, som ofta är mitt i livet med de utgifter det ofta medför, är inte obetydlig och de faktiska skillnaderna i lön riskerar att avskräcka många från att ta steget.
Ulrika Lindstrand
Förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Men en arbetssituation som tyngs av administration och uppgifter annat än undervisning avskräcker många.
Kraven på kompletterande pedagogisk utbildning, KPU, innebär att den enskilde prövar sitt beslut att lämna ingenjörsyrket mycket noga. Kostnaden för den enskilde, som ofta är mitt i livet med de utgifter det ofta medför, är inte obetydlig och de faktiska skillnaderna i lön riskerar att avskräcka många från att ta steget.
Så behöver det inte vara. Därför föreslår vi att ersättningen för ingenjörer som vill gå en KPU höjs till samma nivå på 25 000 kronor som disputerade som går KPU får.
Vi efterlyser också en generösare bedömning av ingenjörers ämneskunskaper, eftersom det i dag kan vara påfallande svårt att nå behörighet i ämnen som utgör kärnan i deras utbildningsinriktning.
'Det är egentligen inte någon svår ekvation – det handlar om insatser som ökar intresse och engagemang för matteämnet bland unga. Då behöver vi underlätta för de ingenjörer som vill bli lärare och som kan ge fler unga chansen att hitta matematiken och tekniken.
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.