Högskoleprovet är ett tillfälle att börja tala om matematiken, tekniken och det som formar vårt framtida samhälle. Som vi ser det är den en fråga om demokrati. Det skriver förbundet med Mattecentrum, på Sydsvenskans debattsida.
Skärmbild fr Sydsvenskan.se
Klicka här för att läsa artikeln på Sydsvenskan Aktuella Frågor
I dag skriver tusentals personer högskoleprovet. När de svettats över uppgifterna under ett antal provpass kommer de ut, slår på mobilerna och får första pushnotisen från nättidningen: ”Klarade du orddelen på högskoleprovet? Testa dig själv!” Medierna lyfter så gott som undantagslöst orddelen i högskoleprovet i sina populära frågebatterier.
Alla som gjort ett högskoleprov vet att det inte bara handlar om ord. Högskoleprovets så kallade ”kvantitativa delar” utgör närmare hälften av den totala provtiden. Det som högskoleprovet mäter är förmågor som är nödvändiga för att klara kraven som ställs i en högskoleutbildning.
Matematik, logik och förmåga att förstå tabeller och diagram behövs för att dra rätt slutsatser och förstå komplexa sammanhang. Det gäller oavsett om du vill bli bibliotekarie, sjuksköterska eller ingenjör.
Sannolikt finns det ofta rationella, publicistiska skäl att medier nästan enbart håller fram ordfrågorna, men inte desto mindre speglar den ensidiga uppmärksamheten en bristande förståelse för matematikens roll i samhället.
Högskoleprovets matematiska delar testar den bottenplatta som alla högskolestuderande måste stå stadigt på om de vill nå framgång med sina fortsatta studier. Det gäller alldeles särskilt de studenter som vill till ett tekniskt yrke. Behovet av teknisk kompetens fortsätter att öka inom allt fler yrken, inte minst beroende på de stora tekniska utvecklingsinsatser som krävs för att göra världen fri från fossila utsläpp.
Ulrika Lindstrand & Karolina Lisslö Gylfe
förbundsordförande Sveriges Ingenjörer & generalsekreterare Mattecentrum
En ny rapport från Sveriges Ingenjörer visar att matematik har den lägsta genomsnittliga betygspoängen i såväl årskurs 6 som årskurs 9. Resultaten har dessutom försämrats under de senaste åren. Den största skillnaden i betygsgenomsnitt finns mellan barn vars föräldrar har högre utbildning och barn vars föräldrar saknar högre utbildning.
Ulrika Lindstrand & Karolina Lisslö Gylfe
förbundsordförande Sveriges Ingenjörer & generalsekreterare Mattecentrum
Världen omkring oss blir allt mer komplex och tekniken dyker upp i yrken där den tidigare spelat en underordnad roll. Socialtjänstens biståndsansökningar kan hanteras av datorer och advokatbyråer satsar stort på AI-system. Även socionomer och jurister kommer snart att se formuleringen ”hög, teknisk kompetens” i jobbannonserna.
Ulrika Lidnstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Karolina Lisslö Gylfe, generalsekreterare Mattecentrum - en ideell förening som erbjuder gratis läxhjälp i matematik till barn och unga. Läs mer om organisationen och dess verksamhet på Mattecentrum.se
*Frågan är hämtad ur högskoleprovet våren 2019 - fråga 10. Rätt svar är 30 (X=5 y=6).
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.