Nyanlända ingenjörer har svårt att få jobb i Sverige – trots att arbetsgivarna skriker efter ingenjörer. Det är ett stort slöseri. Arbetsgivarna bör införa mentorprogram för att få fler i arbete, skriver förbundsordförande Ulrika Lindstrand, förbundsordförande på Expressen Debatt.
Nyanlända ingenjörer vittnar om att de inte fått jobb i Sverige efter flera månaders jobbsökande, trots hög utbildning, gedigen erfarenhet från hemlandet och goda språkkunskaper i svenska.
Vissa ger upp och tar ett mindre kvalificerat jobb för att klara sin försörjning. Det är ett stort slöseri. Ingenjörerna får inte möjlighet att bidra med sitt yrkeskunnande, och tvingas till socioekonomiska påfrestningar. Sverige går miste om efterfrågad kompetens som hade gynnat vår innovationskraft och samhällsekonomi.
Arbetsgivarna påstår ofta att de har stora behov av ingenjörer. Det finns redan i dag många nyanlända ingenjörer i Sverige som inte har fått möjligheten att utöva sitt yrke här.
Sveriges Ingenjörer gjorde tidigare i år en uppskattning att uppemot 1 000 ukrainska ingenjörer kan komma till Sverige som följd av kriget. Varför rekryteras inte dessa ingenjörer, som finns tillgängliga?
I Sveriges Ingenjörers nya rapport framgår att vissa arbetsgivare ser hinder till att rekrytera nyanlända ingenjörer. De pekar på otillräckliga språkkunskaper i svenska, avsaknad av referenser i Sverige samt bristande erfarenhet av svensk arbetskultur. Jag är övertygad om att dessa hinder går att övervinna med rätt insatser. OECD har lyft fram mentorprogram som ett effektivt, men underutnyttjat, verktyg för att föra nyanlända närmare jobb.
Ulrika Lindstrand
förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Sedan 2012 har Sveriges Ingenjörer drivit mentorprogrammet ”Ingenjörsmentor” tillsammans med Stockholms stad, Järfälla kommun, KTH och länsstyrelsen Stockholm. Varje år matchas 50 nyanlända ingenjörer med mentorer som utgörs av yrkesverksamma ingenjörer. De träffas vid minst nio tillfällen. Där får adepterna, alltså de nyanlända ingenjörerna, stöd och råd för att komma närmare en anställning.
Utvärderingen av programmet visar att 74 procent av adepterna ansåg att ”Ingenjörsmentor” stärkte deras möjligheter att få arbete. Flera adepter fick också jobb redan under pågående mentorprogram, och i intervjuer framgick det att mentorsprogrammet haft en avgörande betydelse. Adepterna lyfte fram att de fått förbättrade yrkesspecifika språkkunskaper, stärkt CV och personligt brev, förberedelse inför anställningsintervjuer och större kunskap om svensk arbetskultur. I vissa fall när adepterna behövde en svensk referens för att få jobbet ställde deras mentorer upp som detta.
Trots framgångarna inser vi att insatserna behöver skalas upp. Behovet av mentorprogram är betydligt större än vad Sveriges Ingenjörer som enskilt förbund mäktar med. Därför vill vi att även arbetsgivarna startar egna mentorprogram.
Om de menar allvar med uttalade kompetensbehov, bör de inspireras av vår modell. Genom egna mentorprogram kan de identifiera kompetenta ingenjörer i Sverige, och snabbt ge dem de verktyg som behövs. De kan fylla sina kompetensbehov samtidigt som fler ingenjörer i Sverige får jobba som just ingenjörer. På så vis får de bidra med yrkeskunnande, erfarenheter och innovationer till sitt nya hemland.
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.