Efter en tretton år lång tvist gav den brittiska högsta domstolen professor Ian Shanks rätt mot hans tidigare arbetsgivare Unilever.
Enligt en artikel från BBC dömdes företaget att betala två miljoner pund för uppfinningen av den teknik som ligger till grund för de flesta av de blodsockermätare som används i dag av diabetiker världen över. Domstolen fann att detta motsvarade en fair share av de 24 miljoner pund företaget dragit in i licensavgifter.
Historien om hur det gick till, som den skymtar fram i BBC:s artikel, saknar inte charm:
”Using plastic film and glass slides from his daughter’s toy microscope kit and bulldog clips to hold it together, he built the first prototype of what is now known as the electrochemical capillary fill device (ECFD).”
I en kommentar säger sig företaget vara besviket över domstolens beslut att tilldela Shanks mer än han redan hade fått i form av ”lön, bonus och de förmåner han kompenserades med under den tid han var anställd för att utveckla nya produkter för företaget”
Med andra ord: Han gjorde det jobb han hade betalt för, och hade betalt för det jobb han gjorde. Done deal. Vi är färdiga här.
Shanks, å andra sidan, förklarar att en stark drivkraft för honom var att göra en insats för andra innovatörer. När processen inleddes 2006, hade inte en enda anställd kompenserats enligt den redan trettio år gamla patentlag som skulle tillförsäkra anställda innovatörer just en fair share av uppfinningar som inneburit en outstanding benefit för deras företag.
Det är vanskligt att bedöma rättsprocesser med nyhetsartiklar som enda underlag, men något tror jag ändå vi kan lära oss av detta.
Man kan förstå företaget. Shanks verkar också ha haft ett intressant och utvecklande jobb. Det ska väl också vara värt något? Dessutom: Två miljoner pund är mycket pengar för vem som helst.
Fråga Paul Polman, som var vd för Unilever fram till slutet av 2018 och under 10 av de 13 år tvisten med Shanks pågick. Polman hade nämligen en årslön på inte mer än 1,4 miljoner pund. Men nu behöver han inte ta fram skämskudden för det. Med tillägg och bonus förtjänade han (klart han gjorde!) ungefär 10 miljoner pund om året.
Det där kan låta orättvist, men det är inte det intressanta i just den här berättelsen. Här döljer sig en sensmoral – om uttrycket tillåts – som är av mycket större betydelse för företaget, och en som därtill bygger på dess grundläggande uppdrag: att tjäna pengar till ägarna.
För även om det kan låta mycket, orimligt eller rentav sniket, så står det knappast i strid med företagsekonomisk logik att belöna innovatörer. Jovisst, i det korta perspektivet är en sparad krona en intjänad krona. Men om vi drar oss till minnet den bland ekonomer så flitigt brukade glosan ”incitament” hamnar saken i en annan dager – se Polmans bonus igen.
För det är verkligen svårt att se vilket problemet är, vilket brottet mot sunda företags- och affärsmässiga principer skulle vara. Vad fanns det att vara rädd för? Att han skulle gjort om det? Att 100 andra hade lyckats med samma sak? Att företaget då hade dragit in ytterligare 2 400 miljoner?
Det låter för mig som en riktigt, riktigt bra affär. Även om de skulle räknat av 200 miljoner till innovatörerna.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.