Företagen tvingas till rekordstora permitteringar, stora grupper arbetar hemma och arbetsmiljön har förändrats radikalt. Så har ingenjörernas arbetsplatser stöps om under den pågående Coronakrisen, visar Sveriges Ingenjörers nya medlemsenkät.
Var fjärde ingenjör i den privata sektorn, 26 procent, är permitterad på grund av krisen. Hittills har 3 procent varslats om uppsägning och 2 procent har blivit uppsagda. Fler riskerar inom kort att varslas om uppsägning. Var femte ingenjör svarar att arbetsplatsen troligen kommer att varsla inom de närmaste tre månaderna. Och av denna femtedel är hälften redan permitterad.
–Förutsättningen för att Sverige ska kunna starta om snabbt är hög teknisk kompetens som ger konkurrenskraftiga företag. Därför är det viktigt att de företag som kan behåller sina ingenjörer, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.
Arbetsmiljön för ingenjörerna har förändrats snabbt. Även om många även tidigare jobbade på distans, uppger nu 8 av 10 att de jobbar hemma; antingen på eget initiativ eller på arbetsgivarens.
Arbetsgivarna bör därför redan nu planera för nya sätt att arbeta som tar vara på de goda erfarenheterna som enkäten pekar på.
Ulrika Lindstrand
förbundsordförande
Detta har lett till en kraftigt förbättrad upplevelse av att ha balans mellan arbetsliv och privatliv, särskilt för kvinnor. Hälften av kvinnorna, 49 procent, svarar att balansen mellan arbetsliv och privatliv har blivit bättre. Samma siffra för männen är 41 procent och totalt upplever 44 procent ökad balans. Det är i åldrarna 30–49 år som de största positiva effekterna finns.
– Det pekar ut en riktning för framtidens arbetsplatser och visar att både kvinnor och män kommer att vara tveksamma till att acceptera en sämre flexibilitet när företagen startar om. Arbetsgivarna bör därför redan nu planera för nya sätt att arbeta som tar vara på de goda erfarenheterna som enkäten pekar på, säger Ulrika Lindstrand.
Totalt sett har arbetsmiljön försämrats kraftigt för dem som berörts av Coronakrisen. Var fjärde har mer att göra än före krisen, mer än var tredje känner sig mer stressad och 4 av 10 svarar att deras välbefinnande på jobbet försämrats. Det är särskilt de yngsta ingenjörerna som svarar att stressen ökat och välbefinnandet minskat.
– Om inte arbetsplatserna tar sitt ansvar och hittar arbetssätt som minskar stress och arbetsbörda, riskerar vi stora arbetsmiljöproblem framöver som drabbar våra medlemmar och deras företag. Arbetsgivarna har inte råd att slita ut sina anställda, särskilt inte nu, kommenterar Ulrika Lindstrand.
I mitten av juni skickades en webbenkät ut till ett slumpmässigt urval av Sveriges Ingenjörers yrkesverksamma medlemmar. Urvalet bestod av 10 000 medlemmar och fördelning avseende kön, ålder och arbetsmarknadssektor representerade förbundets medlemsstock.
Resultaten av undersökningen bygger på svaren från de drygt 3 000 personer som besvarade enkäten. Svarsfrekvensen blev således 30 procent. De inkomna svaren stämmer väl överens i fördelningen då man studerar de tre bakgrundsvariablerna – kön, ålder och arbetsmarknadssektor – som undersökningen har tillgång till. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet och sannolikheten att bortfallsgruppen skulle tycka helt annorlunda än de svarande får ses som liten. Rapporten representerar åsikterna hos de ingenjörer som har besvarat enkäten.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.