Personaloptioner är ett bra sätt att uppmuntra och belöna det utvecklingsarbete och värdeskapande som ingenjörer bidrar med. Om Sverige på allvar ska hävda sig i den globala konkurrensen om spetskompetens måste regeringen gå längre. Det skriver Ulrika Lindstrand på Realtids debattsida.
Texten nedan publicerades ursprungligen på Realtids debattsida.
Att attrahera spetskompetens är en avgörande framgångsfaktor för verksamheter som vill växa. Rekrytering av medarbetare med rätt driv och kompetens kan utgöra skillnaden – inte bara för bolagets förmåga att utveckla nya produkter eller tjänster utan även dess långsiktiga innovationskraft och tillväxt. Ett känt exempel på betydelsen av nyckelkompetens är den blågula techjätten Spotify, vars stjärnprogrammerare Ludvig Strigeus varit en starkt bidragande aktör för tjänstens internationella succé. I november tilldelades Strigeus Polhemspriset – Sveriges äldsta tekniska utmärkelse – för sina banbrytande prestationer.
För bolag som vill rekrytera och motivera medarbetare kan upplägg för delägarskap genom personaloptioner vara ett viktigt incitament. Det bygger lojalitet och ger samtidigt den anställde möjlighet att ta del av värdet som hen är med och skapar. European Federation of Employee Share Ownership, som stödjs av EU-kommissionen, beskriver i en rapport från 2019 att ökat personalägande bidrar till produktivitet, konkurrenskraft och ökad sammanhållning på arbetsplatsen.
En förutsättning för att det ska fungera i praktiken är dock ett regelverk som stimulerar den typen av lösningar. Sveriges Ingenjörer har tillsammans med olika aktörer inom näringslivet varit pådrivande för att få på plats ett ändamålsenligt skattesystem.
Ulrika Lindstrand
förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer
Och år 2018 införde Sverige särskilda regler för optionsbeskattning, för företag och medarbetare i verksamheter med färre än 50 anställda och med en nettoomsättning på högst 80 miljoner kronor. I ett nytt förslag som Finansdepartementet nyligen haft ute på remiss föreslås utökningar av dessa regler. Bland annat höjs storleksgränsen till företag med upp till 149 anställda och med en nettoomsättning eller balansomslutning som uppgår till högst 280 miljoner kronor. I förslaget klargörs även att de som erbjuds personaloptioner ska vara anställda och uppbära en grundlön på minst 13 inkomstbasbelopp. Det gör att personaloptionerna inte ersätter lön utan läggs på lönen som ett extra incitament.
Förslaget är en välkommen utvidgning av dagens regler. Samtidigt är potentialen för denna typ av lösningar större än så.
Fortfarande har flera av Sveriges viktigaste konkurrentländer ett försprång på området.
Ulrika Lindstrand
förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer
Storbritannien har med framgång drivit på införandet av personaloptioner och där ligger den övre gränsen för företag på 250 anställda. Både Frankrike och Tyskland genomför ambitiösa reformer för att förbättra sina system för personaloptioner.
De svenska villkoren borde harmoniseras såväl med länder inom EU och globalt. Det skulle inte bara stärka möjligheterna för svenska bolag att konkurrera om spetskompetens utan även öppna upp för fler medarbetare att få en tydlig andel och utväxling av den utveckling de är med och skapar.
Regeringen har i frågan om personaloptioner hittills rört sig i rätt riktning men tagit alltför små steg. Om Sverige ska ha en tätposition som innovationsland och bli hemmaplan för fler ledande ingenjörsföretag krävs det full fart framåt med regler för personaloptioner som kan mäta sig med konkurrentländers.
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.