Vi fick en pratstund med årets vinnare av Wimanska Priset, Oscar Thörn, som har gjort ett arbete för att få fram en AI-styrd trummaskin. Wimanska priset går till den som under året har gjort det bästa examensarbetet på högskoleingenjörsutbildningen.
Först och främst, grattis.
Stort tack, det var en överraskning när samtalet kom och jag är både stolt och glad.
AI är ju ett spännande område med en otrolig spännvidd, hur kommer det sig att du valde just den här applikationen, en AI-trummis?
Jag jobbade utöver mina studier som forskningsassistent åt en professor på Örebro Universitet under ett år. Då genomförde vi ett projekt inom AI och musik, som var snarlikt i det att vi ville få fram en trummis. Skillnaden var att vi i det projektet ställda upp regler för hur AI:n skulle spela i stället för att som i detta projekt att den skulle lära sig själv. Reglerna var på nivån ”När pianot spelar intensivt ska trummorna spela intensivt”. Reglerna var alltså inte binära utan rätt flytande vilket speglar samspelet mellan musikerna inom jazz som var den musikgenre vi jobbade med.
När vi hade genomfört det projektet bestämde vi oss för att se om vi kunde använda maskininlärning för att få det ännu mer kreativt. Det intressanta är egentligen att utforska hur människor och robotar kan samarbeta för att skapa något nytt. Musik är ett tacksamt område eftersom det blir konkreta resultat som alla kan förhålla sig till. Det finns ju många AI som på egen hand kan skapa musik men just när människor och robotar gör det tillsammans blir det extra intressant. Och på det området är vi bland de första, att kunna spela tillsammans i realtid.
Vad var den största utmaningen under projektet?
Märkligt nog var det att få roboten att hantera tempot. Vi kunde se när vi jämförde människa och robot att det fanns liknande strukturer och att den ”tänkte rätt” men när det handlar om trumspel så är ju tempot allt, och är man bara lite fel i tempot så blir det totalkaos. Och vi trodde att tempot skulle vara det enklaste för en robot att hantera, men så var det inte alls. Takten och tempot är ju det som håller samman allt och det trodde vi att roboten enklare skulle kunna förstå än vad som blev fallet.
Om du får chansen att hjälpa till med forskning på ett tidigt stadium så ta den. Du får en flygande start inför ditt examensarbete och du lär dig enormt mycket om hur du bedriver arbetet. Det borde finnas fler sådana möjligheter för studenter, särskilt på de tekniska utbildningarna, att få vara med och bidra.
Oscar Thörn
Vinnare Wimanska Priset 2021
Just nu diskuteras ju AI ur många perspektiv, inte minst etiska och ekonomiska, förde ni sådana diskussioner inom ramen för arbetet?
Absolut, det finns ju både positiva och kanske mindre positiva aspekter på ett sådant här verktyg. Till exempel så kan det bli så att människor som inte har den musikaliska talangen eller träningen själva kan få hjälp att skapa bättre musik. En låtskrivare skulle kunna sjunga en låt och direkt få den ackompanjerad av ett AI-band när hen vill testa en låt. Eller någon som bara vill spela lite gitarr kan få ha ett helt band med sig när man sitter hemma på kammaren.
Sen finns det såklart utmaningar, om detta skulle bli en stor grej i framtiden så kan man fråga sig vem som är den egentliga upphovsmannen, är det AI:n, är den som lärt upp den eller är det artisten? Det ställer svåra frågeställningar, både inom etiska och juridiska områden. Vad händer om alla har sin egen genererade musik och lyssnar bara på den, vad gör det med oss. Musik är ju en av de sakerna som för folk samman. Och vad händer när en AI blir upplärd på musik som är genererad av andra robotar? Det finns ju en chans att det sitter en ingenjör därute som i framtiden kommer att bli rik på musikrättigheter. Det finns många frågor att reda ut.
Till sist, vilka är dina bästa tips för att få till ett bra exjobb och kanske till och med bli nästa vinnare av Wimanska priset?
Förutom de vanliga sakerna, som att göra sin research, planerar projektet noga och sådana saker är det viktigaste att välja något som man själv tycker är genuint intressant.
Det blir sällan bra om man börjar med något tycker att det är tråkigt. Man kommer garanterat vara ganska less på ämnet i slutet av examensarbetet så det är klokt att välja något som man själv tycker om. Sen underlättar ju om man gör något som även andra kan tycka är intressant och som de vill ta del av.
Sen får man inte vara rädd för motgångar, om det visar sig att experiment inte fungerar som man trott så får man ändå insikter och kan dra slutsatser och kan göra förändringar inför nästa experiment.
Om du får chansen att hjälpa till med forskning på ett tidigt stadium så ta den. Du får en flygande start inför ditt examensarbete och du lär dig enormt mycket om hur du bedriver arbetet. Det borde finnas fler sådana möjligheter för studenter, särskilt på de tekniska utbildningarna, att få vara med och bidra.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.