Valberedningens uppdrag är att ge ett opartiskt förslag på kandidater till föreningens styrelse. Här kan du läsa mer om de olika delarna av uppdraget.
Uppdraget ligger utanför styrelsen. 2-3 personer väljs på årsmötet och har till uppgift att ge ett opartiskt förslag nya kandidater till styrelsen på kommande årsmöte.
Det är medlemmarna som är valberedningens uppdragsgivare och det är hela tiden deras bästa du ska ha i fokus när du funderar över nya förslag till styrelseledamöter.
Förslaget på vilka som företräder medlemmarna har stor betydelse för det fackliga arbetets gång på arbetsplatsen. Därför är rollen som valberedare viktig, ansvarsfull och fylld av möjligheter.
För att göra ett bra arbete bör du som valberedare vara insatt i så väl föreningens verksamhet som SACO-förbundens, samt även känna till vilka uppgifter och vilket ansvar styrelseledamöterna har.
God människokännedom, samt kännedom om medlemmarna på arbetsplatsen är en stor fördel. Ett kontinuerligt arbete med att identifiera och fundera över möjliga kandidater till fackliga förtroendeuppdrag underlättar den slutgiltiga nomineringen inför årsmötet.
Ledamöterna i valberedningen bör ha mod och integritet för att stå upp för sina uppfattningar. Det kan hända att medlemmar har en annan åsikt om lämpliga kandidater än de som valberedningen föreslår, som då får stå upp för och motivera sitt förslag.
Som valberedare bör du inte ha något annat förtroendeuppdrag i föreningen. Skulle någon i valberedningen vilja kandidera till styrelsen bör denna avgå från sitt uppdrag innan den kan kandidera.
Uppdraget som valberedare är så kallat internfackligt arbete, det berör föreningens eget arbete och inte samverkan med arbetsgivaren. Detta innebär att man inte kan kräva att valberedningsarbetet utförs på betald arbetstid.
För att medlemmarna ska kunna ta kontakt med er i valberedningen och lämna förslag på kandidater till fackliga uppdrag måste era uppgifter vara kända för medlemmarna. Därför är det lämpligt att dels i samband med nyval gå ut med vilka ni är och hur ni kan nås, samt även under året se till att era kontaktuppgifter finns synliga på intranätet, websidan, genom e-postutskick samt genom medverkan på eventuella medlemsmöten.
Rapportera in till era förbundskanslier att ni är valberedare för att kunna vara kontaktbara för medlemmar, ta del av nyhetsbrev, websidor för förtroendevalda mm.
Så här kan du gå till väga vid sökandet efter nya kandidater. Tänk på att börja i god tid med att inventera och leta lämpliga ersättare. Boka gärna ett möte direkt efter årsmötet för att diskutera hur ni ska lägga upp ert arbete framöver. Ni bör sedan börja ert aktiva arbete med valberedningens förslag minst ett halvår innan nästkommande årsmöte.
Diskutera med styrelsen och andra funktionärer för att få fakta, synpunkter och förslag kring vilka behov som finns och kompetenser som krävs. Förslagsvis genom en intervju med styrelsen samt att exempelvis vara med på ett styrelsemöte för att se hur de arbetar.
Det kan även vara lämpligt att prata med var och en enskilt eller göra en enkät för att få fram tankar från ledamöter som de kanske inte vill framföra inför den befintliga styrelsen. Frågor som kan vara viktiga att ställa handlar om framtidsplaner, kommande stadgeförändringar, pensionsavgångar m.m. som kan leda till nya behov eller på annat sätt kan påverka kommande årsmöten.
Fundera även på representativiteten i bolaget generellt, finns det någon avdelning eller grupp som i dagsläget inte har en representant i styrelsen?
För att veta mer om uppdraget och läget i nuvarande styrelsen bör du genomgå följande steg.
Inhämta förslag på lämpliga kandidater från medlemmarna. Detta kan förslagsvis göras via e-postutskick, personliga möten, anslag på arbetsplatsen, intranätet och social media (om ni använder detta).
Valberedningen kan också föreslå egna kandidater.
Gör en lista på alla föreslagna kandidater. Kontrollera att alla verkligen kan tänka sig uppdraget. Intervjua kandidaterna vid behov.
Utvärdera kandidaternas styrkor och svagheter och jämför med kravprofilerna.
Se till att förslaget är väl balanserat. Skriv en motivering för var och en av kandidaterna, samt även en motivering till helhetsförslaget. Det förslag som läggs fram är ju framtaget baserat på så väl helheten som individerna.
Lämna valberedningens förslag till styrelsen så att det går med i årsmöteshandlingarna. Visar ni att det finns ett förslag, undviker ni att medlemmar avstår från att komma på årsmötet av rädsla för att bli invalda eller att mötet kan ta mer tid än nödvändigt. Presentera även förslaget på årsmötet tillsammans med er motivering.
Valberedningen har ett ansvar att aktivt arbeta för representativitet. Det innebär att medlemsgrupperna som finns på arbetsplatsen så långt det är möjligt ska representeras i styrelsen utifrån ålder, kön, etnisk bakgrund, arbetsuppgifter, förbundstillhörighet, befattning och geografisk region.
Arbeta för att se till att alla medlemsgrupper blir representerade i så stor utsträckning som möjligt. Om det inte går kan detta vara en fråga att ta upp med den nya styrelsen så att de tar hänsyn till detta i sitt arbete. (Genom att exempelvis vara aktiv i medlemsundersökningar i frågor som uppstår där styrelsen saknar representativet).
Försök åstadkomma en jämn könsfördelning som i så stor utsträckning som möjligt motsvarar den fördelning som finns bland medlemmarna på arbetsplatsen.
Det kan ibland vara en utmaning att få medlemmarna att våga ta på sig ett uppdrag som förtroendevald. Som valberedare ger du en bild av förbundet, där det är viktigt att komma ihåg att ge positiv och samtidigt rättvis bild av uppdraget.
Rollen som förtroendevald är den viktigaste funktionen för att se till att kollektivavtalet efterlevs på arbetsplatsen, och att medlemmarnas intressen i olika frågor tas till vara. Utan lokala representanter är det en rad frågor i företaget som det kommer tas beslut kring utan att medlemmarna fått ge sin åsikt gällande förändringen. Det handlar till stor del om intressefrågor där medlemmarna har en chans att ge ett viktigt perspektiv på en fråga, den anställdes perspektiv. Att ta chansen att påverka på sin arbetsplats är en rättighet enligt lag, en rättighet som bör tillvaratas.
Berätta om att som förtroendevald får du möjlighet till:
Valet av valberedare sker vanligen på årsmötet och då som sista punkt bland förekommande val. Vanligen väljs valberedningen för en period om ett år, men det beror även lite på hur lång tid styrelsen väljs för. Om hela styrelsen väljs för en period om två år bör även valberedningen väljas för samma period.
Formerna för beredning av valberedning varierar. En form kan vara att på ett medlemsmöte som föregår årsmötet utse en arbetsgrupp som får i uppgift att bereda valet av den valberedning som ska arbeta under kommande period.
Om ingen i valberedning har för avsikt att ställa upp till omval bör den komma med förslag till ny valberedning. Det kan till exempel vara lämpligt att styrelseledamöter som inte vill väljas om till styrelseuppdrag tar på sig uppgiften eftersom de har god kännedom om uppdraget.
En rekommendation är att valberedningen ska bestå av minst två ledamöter, varav en är sammankallande. Andelen valberedare behöver dock anpassas lite efter storleken på föreningen och bolaget. Är det en väldigt stor förening med placering på många olika orter kan det vara klokt att ha en valberedare per ort. Detta för att det givetvis är lättare att känna till och prata med kollegor som sitter på samma fysiska arbetsplats som du själv.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för att kunna logga in behöver du godkänna nödvändiga cookies. Vill du göra specifika val behöver du klicka på "visa detaljer" för att kunna spara dem. Du kan alltid ändra ditt cookiemedgivande via länk längst ner på sidan.
Läs mer om cookies på sverigesingenjorer.se (just nu behöver du godkänna nödvändiga cookies för att kunna läsa)
Visa detaljernec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
pending_insurance_application |
Om du ansökt om inkomstförsäkring används kakan för att visa upp relevant informationstext på mina sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_kuid-holds |
Ditt unika användarid, upphör efter 7 eller 90 dagar. |
_kus-holds |
Samlar in information om när ett användarid har synkats med partners till BidTheatre, upphör efter 90 dagar. |
NID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
__gads |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk |
GED_PLAYLIST_ACTIVITY |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ACLK_DATA |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
RUL |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLAW |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLGB |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_gb |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gac_gb_<wpid> |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_aw |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
1P_JAR |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Conversion |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
YSC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISTIOR_INFO1_LIVE__k |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE1__default |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.
På vår webbplats använder vi framför allt nödvändiga så kallade sessions-cookies. De hjälper oss att hålla reda på och känna igen din webbläsare. Sessions-cookies lagras inte permanent i din dator, de försvinner när du stänger din webbläsare. För att kunna logga in behöver du minst godkänna nödvändiga cookies.
Vi använder även fasta cookies, som är en kort textfil som gör att webbplatsen känner igen dig vid ett återbesök. I den lagras information så att vissa meddelande, till exempel pop-ups bara visas en gång. Fasta cookies lagras i din dator.
För att kunna mäta besökstrafik och analysera beteenden använder vi oss även av cookies och andra tekniker för att skicka data till externa partners. Det ger oss möjlighet att förbättra våra webbplatser, anpassa innehåll dynamiskt och visa anpassade erbjudanden på andra webbplatser.
Facebooks pixel möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Meta annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Meta.
LinkedIn Insight Tag möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i LinkedIns annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på LinkedIn.
Google Ads tags möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Googles annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Google. Mer information hos Google.
BidTheatre är ett verktyg för att visa relevant innehåll för våra målgrupper när de besöker andra webbplatser. Identifierar användar-id samt för register över när användar-id har synkroniserats med partners till BidTheatre. Mer information hos BidTheatre.
Du kan stänga av möjligheten till lagring av cookies på din dator genom webbläsarens säkerhetsinställningar. Då lagras inga cookies i din dator och användning av session cookies eller tredjepartscookies upphör, dock kan detta påverka vissa funktioner på vår och andra webbplatser. Ett annat sätt är att göra en inställning som varnar varje gång en cookie dyker upp och då avgöra från fall till fall om du vill tillåta den eller inte. För att kunna logga in på vår sajt behöver du minst godkänna nödvändiga (session) cookies.
Många webbläsare har också funktioner för att surfa anonymt eller inkognito. Då slängs all information om din surfning på webben inklusive alla cookies när du stänger din webbläsare.