Målet med forskarutbildningen är att bli en bra och självständig forskare. Detta uppnås genom en kursdel och en avhandlingsdel. Kursdelen består i att läsa och tentera av kurser. Hur stor denna del är varierar beroende på forskarämne och examensnivå. Det är också vanligt med annan typ av examination i doktorand-kurser, t ex uppsatsskrivning och muntlig examination.
På teoretiska avdelningar, till exempel matematik, kan krav på antal kurspoäng vara högre än på en experimentell avdelning. Detta beror på att man räknar med att man måste lära sig experimentuppställning, laborationsförfarande och metodutveckling som man inte kan få poäng för. Hur kursplanen ser ut för ditt ämne hittar du mer om på lärosätet.
Avhandlingsdelen omfattar ett vetenskapligt arbete och ska vara av sådan kvalitet att det är publicerbart i vetenskapliga tidskrifter av internationell standard.
Vilken examen kan jag avlägga? Och vilken typ av avhandling kan jag välja? Svaren på frågorna hittar du här.
Det finns två typer av avhandlingar – monografi och sammanläggningsavhandling. Monografin är skriven som en bok, medan en sammanläggningsavhandling består av flera, ofta tidigare publicerade rapporter och artiklar. För att knyta samman artiklarna och rapporterna ingår även ett inledande sammanfattningskapitel, kallat kappa.
Inom ramen för forskarutbildningen kan du avlägga licentiat- och doktorsexamen. Licentiatexamen kan både vara en självständig examen och ett etappmål till doktorsexamen.
Många doktorander vid teknisk fakultet avlägger licentiatexamen på vägen till doktorsexamen.
Studietiden för licentiatexamen omfattar sammanlagt två års studier på heltid (motsvarande 120 högskolepoäng) och för doktorsexamen sammanlagt fyra års heltidsstudier (motsvarande totalt 240 högskolepoäng).
Under studierna tillhör du en forskargrupp vid någon institution eller ett företag (s k industridoktorand) och deltar i ett forskningsprojekt. Doktoranden kan också självständigt, men med stöd av handledare, driva ett eget mindre projekt.
Som doktorand arbetar du under speciella omständigheter med anställningsvillkor som är annorlunda jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men även om målet med forskarutbildningen är att bli en bra och självständig forskare så menar vi att utbildningen ska betraktas som ett arbete. Lön och andra villkor ska kunna jämföras med anställningar utanför högskolan direkt efter grundexamen.
Det är viktigt att allt fler teknologer satsar på forskning. Sveriges Ingenjörer arbetar för att karriären för disputerade ska bli mer attraktiv.
Ett steg är att högskolor och universitet har en medveten strategi för en effektiv forskarutbildning. Det måste finnas en god tjänste- och lönestruktur, så att doktoranderna stimuleras att bli färdiga med examen.
Forskarutbildningen styrs av en allmän och av en individuell studieplan.
Den allmänna studieplanen fastställs av fakultetsnämnden. Men alla doktorander har rätt till en egen, individuell studieplan.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec
|
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies
|
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login
|
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES
|
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF
|
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId
|
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin
|
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier
|
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID
|
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_*
|
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken
|
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs
|
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip
|
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar
|
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking
|
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga
|
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid
|
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1
|
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1
|
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-*
|
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.