Digitaliseringen av samhället går med en rasande fart. Telefonerna vi bär runt på är långt mer avancerade än även de mest kraftfulla datorerna för 10 år sedan och det kommer ständigt nya rapporter som visar hur artificiella intelligenser slår rekord. Det är lätt att bli fartblind av utvecklingen. Dock upplever jag att flera av dessa innovationer inte alls är särskilt nya utan snarare gammal kunskap i ny förpackning.
Alexander Hallberg har i flera år arbetat professionellt med spel, gamification och lärande. Han är idag förbundsordförande i Svenska e-sportförbundet och var tidigare förbundsordförande i spelhobbyförbundet Sverok.
Foto: Anna Gerdén
Ta gamification som exempel. Det handlar om att ta system från spel och applicera det på andra verksamheter för att få en högre effekt, exempelvis för att göra det mer motiverande i skolan eller för att få personer att handla mer i vissa butiker. Egentligen är dock tankesättet bakom gamification långt mycket äldre än spelen som vi idag försöker att implementera i skolan, där både militärer, livsmedelsbutiker och scouter har använt sig av samma effekter i åratal. Gamification är ett modeord där de pedagogiska konsekvenserna beskrivs med allt för många överord och som ofta misstas för spelbaserat lärande.
Vi lockas av spelens magiska kraft för att vi ser hur de engagerar och motiverar men förklaringarna är simpla. Den första är att spelet ger illusionen av lärande, detta genom att ge oss väldigt många hjälpmedel för att klara oss framåt och samtidigt ge konstant feedback. Det skapar motivation och får oss att känna oss duktiga, för det är trots allt vi som spelare som gör att spelet fortskrider. Spelen idag kan bäst beskrivas som curlande förälder som försöker att sopa bort så mycket hinder som möjligt och där varje utmaning är precis så lagom svår att du klarar av den. Tyvärr fungerar sällan livet på det sättet.
I realiteten så är de faktiska kunskaper som du lär dig av spelandet och sen kan applicera på andra situationer väldigt små. Det kallas för transfereffekter och kan användas på alla sektorer där man flyttar från en miljö till en annan. Kontentan är att projektledning i world of warcraft är en helt annan typ av projektledning än den som krävs på ett företag och det ledarskapet du utövar i ett spel är en helt annan typ av ledarskap än det som krävs i en jobbsituation. Spel idag ger idag varken de förmågor eller kunskaper vi behöver på framtidens arbetsmarknad. Den spelbaserade pedagogiken fungerar enbart om man sätter den i en pedagogisk kontext för att skapa ny kunskap eller att man utvecklar spel med det specifika syftet att lära ut.
Vidare tror jag att det är mer intressant att titta på de förmågor som unga får idag av att spela. Vanan av att hantera en handkontroll, förmåga att kunna visualisera 3D-objekt på en skärm eller tänka strukturerat är något alla spelare lär sig då det är mekaniska förmågor som inte är konstruerade.
Ett tydligt exempel på det är den amerikanska forskaren JC Rosser, som undersökte kirurger som tränade sig på titthålsoperationer. Det visade sig att de kirurger som spelade mycket spel inte bara var 25 % snabbare än sina kollegor, de gjorde också 30 % mindre fel. Lösningen på nutidens problem ligger inte i framtiden, vi måste bara lära oss att se dem här och nu.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för att kunna logga in behöver du godkänna nödvändiga cookies. Vill du göra specifika val behöver du klicka på "visa detaljer" för att kunna spara dem. Du kan alltid ändra ditt cookiemedgivande via länk längst ner på sidan.
Läs mer om cookies på sverigesingenjorer.se (just nu behöver du godkänna nödvändiga cookies för att kunna läsa)
Visa detaljernec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
pending_insurance_application |
Om du ansökt om inkomstförsäkring används kakan för att visa upp relevant informationstext på mina sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_kuid-holds |
Ditt unika användarid, upphör efter 7 eller 90 dagar. |
_kus-holds |
Samlar in information om när ett användarid har synkats med partners till BidTheatre, upphör efter 90 dagar. |
NID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
__gads |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk |
GED_PLAYLIST_ACTIVITY |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ACLK_DATA |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
RUL |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLAW |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLGB |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_gb |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gac_gb_<wpid> |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_aw |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
1P_JAR |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Conversion |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
YSC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISTIOR_INFO1_LIVE__k |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE1__default |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.
På vår webbplats använder vi framför allt nödvändiga så kallade sessions-cookies. De hjälper oss att hålla reda på och känna igen din webbläsare. Sessions-cookies lagras inte permanent i din dator, de försvinner när du stänger din webbläsare. För att kunna logga in behöver du minst godkänna nödvändiga cookies.
Vi använder även fasta cookies, som är en kort textfil som gör att webbplatsen känner igen dig vid ett återbesök. I den lagras information så att vissa meddelande, till exempel pop-ups bara visas en gång. Fasta cookies lagras i din dator.
För att kunna mäta besökstrafik och analysera beteenden använder vi oss även av cookies och andra tekniker för att skicka data till externa partners. Det ger oss möjlighet att förbättra våra webbplatser, anpassa innehåll dynamiskt och visa anpassade erbjudanden på andra webbplatser.
Facebooks pixel möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Meta annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Meta.
LinkedIn Insight Tag möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i LinkedIns annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på LinkedIn.
Google Ads tags möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Googles annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Google. Mer information hos Google.
BidTheatre är ett verktyg för att visa relevant innehåll för våra målgrupper när de besöker andra webbplatser. Identifierar användar-id samt för register över när användar-id har synkroniserats med partners till BidTheatre. Mer information hos BidTheatre.
Du kan stänga av möjligheten till lagring av cookies på din dator genom webbläsarens säkerhetsinställningar. Då lagras inga cookies i din dator och användning av session cookies eller tredjepartscookies upphör, dock kan detta påverka vissa funktioner på vår och andra webbplatser. Ett annat sätt är att göra en inställning som varnar varje gång en cookie dyker upp och då avgöra från fall till fall om du vill tillåta den eller inte. För att kunna logga in på vår sajt behöver du minst godkänna nödvändiga (session) cookies.
Många webbläsare har också funktioner för att surfa anonymt eller inkognito. Då slängs all information om din surfning på webben inklusive alla cookies när du stänger din webbläsare.