Svenska företag (och myndigheter) kommer alla att utnyttja digitaliseringen i den mån de inte redan gör det. De stora verksamheterna alldeles definitivt, men även de små och medelstora. En annan sak är i vilken mån svenska företag är, kan, bör eller måste vara verksamma inom digitaliseringen i sig.
En jämförelse: Inte någonstans i Sverige finns det datorer eller surfplattor som är utvecklade och/eller tillverkade i landet. [1]
Är det ett problem? Om inte, är det ett problem om forskning och näringsliv i Sverige inte heller självständigt utvecklar system för tex artificiell kompetens, som nu är på allas läppar? Om vi antar att det ändå skulle ske, kanske till och med före andra, vilka är förutsättningarna för att frukterna av detta ska kunna stanna i landet?
När Intel 2017 köpte det israeliska företaget Mobileye, specialiserat inom sensorer och kameror för förarlösa fordon, gjorde de det med följande motivering:
“Scale is going to win in this market,” Brian Krzanich, Intel’s chief executive, told investors on Monday. “I don’t believe that every carmaker can invest to do independent development into autonomous cars.” (NYT, 13 mars 2017)
De behöver inte ha rätt, men för detta enda företag, som i dag har ca 450 ingenjörer anställda, var de villiga att betala 15 miljarder dollar (eller ungefär 300 miljoner svenska kronor per ingenjörsskaft, om de var lika många vid förvärvet).
Jag hyser inga tvivel om att det vore möjligt att på svensk mark bygga upp företag inom denna och näraliggande nischer. Men vilket svenskt företag skulle ha tillräckligt intresse och lika stora ekonomiska möjligheter att förvärva ett motsvarande svenskt företag?
Det är berättigat att också ställa sig frågan om detta har någon betydelse. Kanske inte, om vi fullt ut bejakar globaliseringen. Kanske ändå, om vi tror att det ekonomiska utbytet främst kommer att tillfalla förvärvaren och, i skattemässigt och sysselsättningsskapande hänseende, det land denne befinner sig i. Sveriges ingenjörer och innovatörer skulle således kunna fortsätta att göra enastående insatser, bara för att se dem köpas upp av digitaliseringsjättarna på andra sidan Atlanten, till ett pris som ingen kommer att kunna motstå vare sig av ekonomiska eller sentimentala skäl.
Svenska ingenjörer, företag och forskare kan inte göra allt. Det är ingen nyhet och närmast trivialt, men innebörden av detta håller alltså på att förändras. Inte nödvändigtvis för att vi skulle sakna förmågan utan – ytterst – för att vår tillgång till såväl resurser som människor är begränsad.
Mycket som är centralt för digitaliseringen – både hård- och mjukvara – kommer att kunna köpas mer eller mindre över disk. För flertalet verksamheter kan det mycket väl vara det mest rationella (jämförelsen datorer). De frågor som vi med den utgångspunkten måste försöka besvara är de klassiska: Vad gagnar oss mest? Hur ska vi fördela resurserna? Hur bygger vi vidare på – eller förändrar och utvecklar – Sveriges näringslivsstruktur och särskilda konkurrensfördelar? Vem bär vilken och hur stor del av ansvaret?
Digitaliseringen – vad den kräver och innebär – är oundvikligen svårdefinierat. Däremot törs vi säga att den kommer att beröra det mesta. Visst kommer att förefalla ytligt, men ha djupgående konsekvenser som knappast är förutsägbara. Annat kommer att te sig makalöst och i sig högst oväntat, samtidigt som effekterna är uppenbara, närmast banala, men inte mindre betydelsefulla.
Likafullt har digitalisering, robotisering och automatisering – vilken etikett vi än anser vara mest relevant – pågått länge, och det fortsätter den att göra, parallellt med diskussionen om vad den kommer att föra med sig.
Det hindrar inte att entusiasmen är stor, spekulationerna är många och önskemålen oändliga. Risken för tomtebloss och felsatsningar står i omvänd proportion till den osäkerheten. Men visst, nog är det spännande.
[1] I vart fall för sedvanligt hemma- och kontorsbruk, bör jag kanske tillägga (och såvitt jag vet, vilket ändå säger något om jag skulle ha fel).
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.