Transportsektorn är en av de branscher som direkt eller indirekt påverkar vår vardag mest. Men det är också ett område där vi har stora möjligheter att förändra och utveckla!
Sverige är ett till ytan stort land, i EU är det bara Frankrike och Spanien som är större. Det betyder att vi i större utsträckning än de flesta andra länder i EU är beroende av längre och tunga transporter inom landet. Vi har också olika behov i landet. En kommun som Arjeplog med 0,2 människor per kvadratkilometer har helt andra förutsättningar än Sundbyberg där det finns 5000 människor per kvadratkilometer. Det skapar en ganska unik miljö där ofta mer glest befolkade delar av landet har tung industri med stora transportbehov av gods samtidigt som mer tätbefolkade områden har stora transportbehov av människor på begränsad yta.
Skogen, gruvorna och stålet genererar stora värden men är också tunga att transportera. Exporten av varor och tjänster motsvarar ungefär 45 procent av BNP. Vi måste kunna transportera iväg våra förädlade produkter till köpare i andra länder. Köpare som är beredda att betala för att få högkvalitativa varor med ett högt kunskapsinnehåll och ett högt förädlingsvärde. Transporter är också en förutsättning för att vi alla ska kunna leva ett hyggligt bekvämt liv och handla livsmedel på daglig basis.
Då efterfrågan på transporter inte kommer att minska så måste vi finna smarta och energieffektiva transportlösningar. Åtgärder och styrmedel lägger grunden till både hållbar utveckling och ökad konkurrenskraft.
Jag vill påstå att Sverige har ganska unika förutsättningar att ta ledartröjan och skapa förutsättningar för konkurrenskraftiga och effektiva transportlösningar. Sverige har två ledande lastbilstillverkare, vi har elfordonsexpertis, vi har en industri med stora behov av tunga, och ofta långväga, transporter. Vår elproduktion är också jämfört med många andra länder grön och fossilfri. Sverige har genom detta tillsammans med ett fåtal andra länder i unionen en möjlighet att bli en innovatör, trendsättare och en exportör av klimatsmarta lösningar. Något som kan bidra till att vårt välstånd ökar.
Transportsektorn kräver dock mycket energi. Trafikverket skriver att inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Räknas utrikes sjöfart och flyg in är andelen drygt 40 procent. Av inrikes transporter står vägtrafiken för drygt 90 procent av utsläppen.
Svenska ingenjörer vid Volvo och Scania ligger långt framme i arbetet mot en fossilfri fordonsflotta. Volvo och Scania är beredda att satsa miljarder för att snabbt kunna producera lastbilar som med olika tekniska lösningar går att driva med el. Men om lastbilstillverkarna ska kunna satsa på eldrivna fordon måste åkerinäringen också köpa fordonen. Det kommer inte att ske förrän de ser att det är funktionellt och ekonomiskt lönsamt, och en förutsättning för det är att det finns en infrastruktur för laddning.
Volvo har studerat ett antal exempel på hur behoven av räckvidd varierar inom ett skift för ett lastfordon. Man kategoriserar fyra typexempel av transporter. För stadsdistribution beräknas räckviddsbehovet vara mindre än 60 km medan regionaldistribution sannolikt klarar sig under 200 km per pass. För kyltransporter räknar man med ett räckviddsbehov på upp till 150 km och för sopbilar och renhållning ett behov på mindre än 80 kilometer per pass. Även busstrafik, såväl lokalt som regionalt, har stor potential att drivas med el.
Det finns elvägstekniker som möjliggör ännu längre transporter med ellastbilar då det går att ladda fordonen under färd. Som bonus gör detta att behovet av stora batterier minskar och fordonet istället kan ha en högre lastkapacitet. På så vis undgår man det som är den största begränsningen för elektrifierade fordon, hur långt det kan rulla mellan laddningarna. Men inte minst för lastfordon är den faktiska användningen viktigare än en teoretisk maxsträcka. Med andra ord, genom att ha en behovsanpassad fordonsflotta där de faktiska behoven är styrande är elektrifieringslösningar fullt möjliga.
Elnät och tillgång till elektrisk energi
Redan dagens system möjliggör en stor grad av elektrifiering, men ska marknaden för tyngre transporter med eldrivna lastbilar kunna växa måste infrastrukturen för laddning byggas ut, både kraftigt och fort. Kapaciteten för laddning måste öka. Det handlar då både om laddstationer och elektrifierade vägsträckor. Ska elfordonsinitiativen kunna utvecklas behövs också ett väl fungerande elnät som kan mata fordonselnätet med tillräcklig effekt. Antalet aktörer som behöver el, mycket el, ökar ständigt. En till stor del elektrifierad transportsektor kommer att kräva en ständig tillgång till el och till ett nät med god kapacitet för höga laster. En ny typ av last som varken kraftproduktionen eller elnätet är byggt för att hantera.
Industrin har kunskap, det finns forskning och kunskap om transportflöden. Industrin och åkerinäringen är beredda men klarar det inte själva. Staten måste agera och ta ansvaret, likt det man har för vägar, järnvägar och inte minst järnvägarnas kraftförsörjning.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för att kunna logga in behöver du godkänna nödvändiga cookies. Vill du göra specifika val behöver du klicka på "visa detaljer" för att kunna spara dem. Du kan alltid ändra ditt cookiemedgivande via länk längst ner på sidan.
Läs mer om cookies på sverigesingenjorer.se (just nu behöver du godkänna nödvändiga cookies för att kunna läsa)
Visa detaljernec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
pending_insurance_application |
Om du ansökt om inkomstförsäkring används kakan för att visa upp relevant informationstext på mina sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_kuid-holds |
Ditt unika användarid, upphör efter 7 eller 90 dagar. |
_kus-holds |
Samlar in information om när ett användarid har synkats med partners till BidTheatre, upphör efter 90 dagar. |
NID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
__gads |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk |
GED_PLAYLIST_ACTIVITY |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ACLK_DATA |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
RUL |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLAW |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLGB |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_gb |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gac_gb_<wpid> |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_aw |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
1P_JAR |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Conversion |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
YSC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISTIOR_INFO1_LIVE__k |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE1__default |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.
På vår webbplats använder vi framför allt nödvändiga så kallade sessions-cookies. De hjälper oss att hålla reda på och känna igen din webbläsare. Sessions-cookies lagras inte permanent i din dator, de försvinner när du stänger din webbläsare. För att kunna logga in behöver du minst godkänna nödvändiga cookies.
Vi använder även fasta cookies, som är en kort textfil som gör att webbplatsen känner igen dig vid ett återbesök. I den lagras information så att vissa meddelande, till exempel pop-ups bara visas en gång. Fasta cookies lagras i din dator.
För att kunna mäta besökstrafik och analysera beteenden använder vi oss även av cookies och andra tekniker för att skicka data till externa partners. Det ger oss möjlighet att förbättra våra webbplatser, anpassa innehåll dynamiskt och visa anpassade erbjudanden på andra webbplatser.
Facebooks pixel möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Meta annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Meta.
LinkedIn Insight Tag möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i LinkedIns annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på LinkedIn.
Google Ads tags möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Googles annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Google. Mer information hos Google.
BidTheatre är ett verktyg för att visa relevant innehåll för våra målgrupper när de besöker andra webbplatser. Identifierar användar-id samt för register över när användar-id har synkroniserats med partners till BidTheatre. Mer information hos BidTheatre.
Du kan stänga av möjligheten till lagring av cookies på din dator genom webbläsarens säkerhetsinställningar. Då lagras inga cookies i din dator och användning av session cookies eller tredjepartscookies upphör, dock kan detta påverka vissa funktioner på vår och andra webbplatser. Ett annat sätt är att göra en inställning som varnar varje gång en cookie dyker upp och då avgöra från fall till fall om du vill tillåta den eller inte. För att kunna logga in på vår sajt behöver du minst godkänna nödvändiga (session) cookies.
Många webbläsare har också funktioner för att surfa anonymt eller inkognito. Då slängs all information om din surfning på webben inklusive alla cookies när du stänger din webbläsare.