Allt fler predikar att vi behöver ett hållbart arbetsliv. Varför nu detta fokus på hållbart arbetsliv? Den stärkta folkhälsan ger en ökning i medellivslängd och därmed behöver pensionssystemet reformeras. Vi behöver arbeta längre upp i åldrarna. Glädjande då att forskning säger att vi blir piggare ju äldre vi blir.
Hur ska arbetslivet förändras för att vi ska kunna jobba långt upp i åldrarna? Vi är sociala varelser som trivs i miljöer där vi har kul tillsammans. Vi trivs i miljöer där vi får stöd, har koll på läget och har lagom med krav. Det borgar för en hälsosam arbetsplats. Det arbetsgivaren behöver fokusera på är ett hälsofrämjande arbete, och samtidigt inte glömma bort det mer traditionella arbetsmiljöarbetet. Gör din arbetsgivare det finns stora möjligheter att införande av exempelvis flexibla arbetstider är en hållbar lösning för de anställda.
Det som tröttar mig är det direkt meningslöst att i tid och otid basunera ut att vi behöver sträva mot ett hållbart arbetsliv. Det motsatta – ett ohållbart arbetsliv – är ju självklart att vi på kort eller lång sikt inte ska sträva mot. I analys av det ohållbara arbetslivet finner vi traditionellt arbetsmiljöarbete och begrepp som ohälsa, stress och olycksfall.
När du möter någon som ger sken av att kunna allt om det hållbara arbetslivet, testa deras kunskaper. Vad vet de om salutogent perspektiv? Hur beskriver de ett hälsofrämjande arbete? Kan de nämna några friskfaktorer?
En friskfaktor är upplevd självständighet. Flexibla arbetstider gör mig självständig. Jag kan arbeta var och när jag vill. Mitt första arbete var inom industrin. Jag gick till jobbet, stämplade in, utförde mitt arbete och stämplade ut. Jag behövde utföra arbetet under en bestämd tid och jag skulle vara på min plats. För mig är den tiden förbi. Nu är det robotar som utför det arbete som jag då gjorde. I mitt nuvarande arbete upplever jag en stor frihet (självständighet) att utföra arbetsuppgifter var och när jag vill.
Ja, flexibla arbetstider kan var en hållbar väg att gå för att nå god hälsa. Men, för att nå dit behöver arbetsgivaren och du analysera friskfaktorer. Känner du dig delaktig när du arbetar hemifrån? Kan du koppla av mellan arbetspassen? Har din arbetsgivare tillit? Det är några frågor som ni bör ställa er.
Om svaret är nej på ovan frågor är risken stor att friskfaktorer istället blir riskfaktorer. Arbetsgivaren behöver ändra fokus. Istället för hälsoeffekter på en arbetsplats indikerar det på stressorer. Stress i sig är svårt att mäta. Stressorer är hyfsat lätt att analysera och mäta. Att fokusera på stressorer är lämpligt vid analys av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön men den fysiska arbetsmiljön behöver även analyseras. Hur är det med buller och distraherande ljud? Behöver du kisa när du ligger i hängmattan och löser arbetsuppgifter på ditt digitala verktyg? Just hängmattan, som har fått stå sinnebild för ett flexibelt hälsosamt arbetsliv är ett bra exempel på en plats där vi inte bör arbeta. Hängmattan bör vara ett redskap för den viktiga återhämtningen som vi dagligen behöver för att få ett hållbart arbetsliv.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.