Härom dagen publicerades SCB:s årliga arbetskraftsbarometer. Jag har skrivit om tidigare versioner, men eftersom den ser ut ungefär som den brukar tänkte jag inte orda mycket om detaljerna i den. Arbetsgivarna uppger att det är stor efterfrågan på yrkeserfarna snart sagt oavsett utbildning, medan tillgången huvudsakligen är god eller i balans för de flesta grupper nyexaminerade.
Ett sjuttiotal utbildningar redovisas, för nyexaminerade och yrkeserfarna, och bland dem återfinns 13 inriktningsgrupper av civil- och högskoleingenjörer. Inga ingenjörer fanns i år med på 20-i-topp över de mest efterfrågade med färsk examen, men däremot fem i topplistan för yrkeserfarna. Även det är ungefär som tidigare.
Men vad betyder alla siffrorna i barometern? Något betyder de, eftersom vi kan se hur de skiftar med konjunktur (eller förväntningar). I absolut mening är de svårare att bedöma. Till skillnad från, säg, förskollärare är det inte heller alltid uppenbart vad företagen vill ha ingenjörerna till, eller vad ingenjörerna själva vill göra med sin utbildning.
Däremot vet vi att det – med hänvisning till den uppgivna efterfrågan – har blivit populärt att rekrytera från utomeuropeiska länder genom så kallad arbetskraftsinvandring. Inget fel med det, men det finns en halv miljard människor inom EU. Är alla upptagna?
Vi får också ofta höra att ungdomars låga teknikintresse är ett stort problem. Men det är svårt att se att något är fundamentalt fel när 40 procent av gymnasiets programstudenter läser antingen ett tekniskt yrkesprogram eller de studieförberedande teknik- och naturvetenskapliga programmen. De två senare, från vilka de flesta ingenjörsstudenter kommer, svarar ensamma för 25 procent av eleverna.
Är det då för få som läser teknik i högskolan? Döm själva: En typisk hösttermin är andelen antagna till ett nybörjarprogram inom teknik, data eller naturvetenskap drygt 30 procent av samtliga. För civil- och högskoleingenjörsutbildningarna ensamma brukar det handla om ungefär 18 procent.
Men säg att man ändå skulle skapa ett numerärt ännu större teknikintresse. Kan det påverka tillgången på ingenjörer mer än marginellt, om inte ens befolkningen i hela EU räcker? Hur stor rekryteringsbas behöver Sverige egentligen, med sina 10 miljoner invånare? Är inte det lite … slött resonerat?
Och, om man behöver ingenjörer, varför anställs inte fler av de ingenjörer från andra länder som redan befinner sig i Sverige? Som de som kommit hit av andra skäl från länder utanför Europa, kanske som flyktingar.
De kan inte tillräckligt bra svenska? Men det gäller ju i minst lika hög grad de som kommer hit på arbetstillstånd.
De har en konstig utländsk examen? Men faktum är att de har en examen. Inte ens det brukar vara så kinkigt när någon bara har gått delar av ett program på en svensk högskola. ”De får ju jobb”, låter det då ofta. Ja, de gör ju som regel det. Men vad är det då som är viktigt?
Om nu svensk utbildning ändå anses viktig, även en oavslutad sådan, varför gäller samma sak för de internationella studenter som just nu läser en master i teknik på våra högskolor?
Som IT&Telekomföretagen uttrycker det, är det bara var tionde utomeuropeisk student som ”kommer in på vår arbetsmarknad”. Likafullt menar de att ännu fler därför borde få möjlighet att komma hit och studera. Vore det inte enklare att börja med att anställa dem som redan är här?
Hur tänker de då? Att var tionde av väldigt, väldigt många är en effektiv lösning? Kan det vara så enkelt som att företagen inte är särskilt intresserade?
Det berör man inte, däremot menar man att en bättre samverkan mellan näringsliv och högskolor skulle göra skillnad. Det vore utan tvekan bra, för relevans och kvalitet i utbildningen i sig, men det ska väl gå att rekrytera ändå? Om man behöver ingenjörer?
Ett annat bekymmer, menar man, är att studenterna inte får stanna tillräckligt länge i Sverige efter examen för att hitta ett jobb. Ett år anser de vore lagom. Hur ska de då försörja sig, tänker jag? Som taxiförare? Om man behöver ingenjörer?
Är det bara jag, eller ser det ut som att det finns en fundamental brist på logik här?
Och så lönerna, lönerna, lönerna. Om det råder brist, borde det avspegla sig i att löneutvecklingen för våra medlemmar skiljer ut sig markant. Det gör den, men åt fel håll, sedan flera år. Men om man behöver ingenjörer?
Jag vet inte hur många gånger jag hört från olika håll att det inte alltid bara är lönen som är viktig. Naturligtvis inte, men lön är alltid viktig. Och vi har väl en marknad därute, även för arbetskraft?
Här räcker inte justeringar enstaka år när konjunkturen står på topp. Det är kontraproduktivt för ungdomars val av utbildning. Det är kontraproduktivt för de yrkesval ingenjörerna gör när de väl tagit examen. Det är kontraproduktivt för innovation, konkurrenskraft och tillväxt.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för att kunna logga in behöver du godkänna nödvändiga cookies. Vill du göra specifika val behöver du klicka på "visa detaljer" för att kunna spara dem. Du kan alltid ändra ditt cookiemedgivande via länk längst ner på sidan.
Läs mer om cookies på sverigesingenjorer.se (just nu behöver du godkänna nödvändiga cookies för att kunna läsa)
Visa detaljernec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
pending_insurance_application |
Om du ansökt om inkomstförsäkring används kakan för att visa upp relevant informationstext på mina sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_kuid-holds |
Ditt unika användarid, upphör efter 7 eller 90 dagar. |
_kus-holds |
Samlar in information om när ett användarid har synkats med partners till BidTheatre, upphör efter 90 dagar. |
NID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
__gads |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk |
GED_PLAYLIST_ACTIVITY |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ACLK_DATA |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.
På vår webbplats använder vi framför allt nödvändiga så kallade sessions-cookies. De hjälper oss att hålla reda på och känna igen din webbläsare. Sessions-cookies lagras inte permanent i din dator, de försvinner när du stänger din webbläsare. För att kunna logga in behöver du minst godkänna nödvändiga cookies.
Vi använder även fasta cookies, som är en kort textfil som gör att webbplatsen känner igen dig vid ett återbesök. I den lagras information så att vissa meddelande, till exempel pop-ups bara visas en gång. Fasta cookies lagras i din dator.
För att kunna mäta besökstrafik och analysera beteenden använder vi oss även av cookies och andra tekniker för att skicka data till externa partners. Det ger oss möjlighet att förbättra våra webbplatser, anpassa innehåll dynamiskt och visa anpassade erbjudanden på andra webbplatser.
Facebooks pixel möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Meta annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Meta.
LinkedIn Insight Tag möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i LinkedIns annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på LinkedIn.
Floodlight möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Googles annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Google.
BidTheatre är ett verktyg för att visa relevant innehåll för våra målgrupper när de besöker andra webbplatser. Identifierar användar-id samt för register över när användar-id har synkroniserats med partners till BidTheatre. Mer information hos BidTheatre.
Du kan stänga av möjligheten till lagring av cookies på din dator genom webbläsarens säkerhetsinställningar. Då lagras inga cookies i din dator och användning av session cookies eller tredjepartscookies upphör, dock kan detta påverka vissa funktioner på vår och andra webbplatser. Ett annat sätt är att göra en inställning som varnar varje gång en cookie dyker upp och då avgöra från fall till fall om du vill tillåta den eller inte. För att kunna logga in på vår sajt behöver du minst godkänna nödvändiga (session) cookies.
Många webbläsare har också funktioner för att surfa anonymt eller inkognito. Då slängs all information om din surfning på webben inklusive alla cookies när du stänger din webbläsare.