Av de medarbetare som bidrar till företagets intraprenörskap, det vill säga interna entreprenörskap, är det en mindre del som har som uttalad ambition att den nya produkten eller tjänsten ska bidra till en bättre miljö.
Det är ett av resultaten från årets intraprenörskapskompass, som fokuserar på miljö och klimat, och vars resultat sammantaget indikerar en ganska ljummen syn på grönt intraprenörskap från såväl medarbetare, chefer som styrelse.
17 procent av de anställda i privata företag och 9 procent i offentlig verksamhet ser sig själva som intraprenörer. Något som förvånar mig, men som är linje med tidigare rapporter, är att mellanchefer och högre chefer står för en stor del av intraprenörskapet. Det kan till en del bero på att ansvaret för idén tas över av en chef, men undersökningen visar att merparten av de projekt som drivs av chefer också baseras på idéer från dem.
Detta är en delvis annan bild än den som vi på Sveriges Ingenjörer brukar förmedla och som även måste betraktas som den gängse, nämligen att det är medarbetarna som i första hand står för intraprenörskapet och att det är den informella svenska synen på hierarkier i organisationen vi har att tacka för alla de idéer som kommer fram. Personligen är jag dock inte beredd att överge tanken på att vissa kategorier av medarbetare, som inte är chefer, står för en stor del av alla nya idéer. Intraprenörskapskompassen baseras på frågor ställda till 4000 anställda i privat och offentlig tjänst, men den redovisar inte utbildningsbakgrund hos medarbetarna.
Min tro är därför att vi skulle se ett annat mönster om vi betraktade ingenjörer specifikt, där enskilda medarbetare faktiskt visar sig stå för en stor del av intraprenörskapet. Jag baserar det på lokala förtroendevalda vilka i hög grad vittnar om att deras företags samarbetsparter i andra länder häpnar över alla de nya tekniska lösningar som kommer från svenska företag i förhållande till antal anställda. Samma reaktion får svenska företag som ingår i en utländsk koncern när anläggningar i Sverige jämförs med dem i exempelvis USA. Att ge duktiga och kreativa ingenjörer stor frihet inom ramen för en intern struktur för att hantera innovationer är därför sannolikt en stor del i förklaringen av Sveriges industriella framgångar.
En annan sak som talar för att mönstret ser annorlunda ut för ingenjörer än anställda generellt är att vi vet att många av våra medlemmar har en idé till en ny produkt eller tjänst. Forskarnas resultat, att chefer står för en stor del av intraprenörskapet, kan då samtidigt tolkas som att det finns en stor outnyttjad potential att faktiskt realisera fler av de många idéer som finns bland inte minst anställda ingenjörer.
I vilken utsträckning ingenjörers idéer syftar till att antingen minska arbetsplatsens interna miljöbelastning eller avtrycket från sålda produkter och tjänster är förstås svårt att säga. Klart är dock att det finns ett stort intresse bland ingenjörer att använda sitt tekniska kunnande inte bara för att lösa konkreta uppgifter utan också för att bidra till ett hållbart samhälle. Men också de mest innovativa ingenjörerna behöver verka i en av ledning och styrelse bejakande miljö för att släppa fritt sitt intraprenörskap.
(Rapporten är skriven av Katarina Blomkvist, Philip Kappen och Ivo Zander vid företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet)
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.