Få lär ha missat diskussionen om huruvida Sverige har elbrist eller inte. Diskussionerna tenderar ofta att landa i alternativ som att Sverige snart drabbas ett elbristens Harmageddon eller att det inte finns och inte heller kommer att finnas några problem alls. Sanningen lär ligga någonstans emellan dessa extremer, men det gör den inte mindre allvarlig.
Från politiskt håll är den vanligaste ståndpunkten att Sverige inte har elbrist. Det är sant så till vida att vi har en större elproduktion på årsbasis än vad vi förbrukar. Överskottet, ca 16 TWh, säljer vi. Men, det är ett snitt på årsbasis och uppkommer utifrån den förbrukning vi har idag och med den produktion som våra energikällor ger idag. Att det sedan uppstår brister i systemet, men framför allt att det finns begränsningar i den mängd energi som kan föras över till olika platser i landet, är en delvis annorlunda fråga.
Låt oss börja med det senare. Det finns tre typer av elbrist (att efterfrågad el inte når elanvändaren). Den första och enklaste är elenergibrist, enkelt definierat som att det under året inte kan produceras så mycket elenergi som efterfrågas. Det är inte Sveriges problem idag. Det andra och lite knepigare är effektbrist. Det betyder att det vid en given tidpunkt inte finns tillräcklig effekt i elproduktionen utifrån den efterfrågan som finns. Detta har vi nosat på vid några tillfällen de senaste 10 åren då Sverige varit nära att slå i effekttaket som är ca 27000 MW. Det tredje är nätkapacitetsbrist. Det betyder att det finns tillräcklig mängd elenergi och effekt men att det saknas elnät som kan transportera fram den efterfrågade elen.
Det är nu det börjar bli spännande. Vi avvecklar idag aktivt fungerande energikällor såsom kärnkraft och kraftvärme. Huruvida det är bra eller dåligt med det ena eller andra är en annan diskussion, men de facto står kärnkraften för idag ca 40 procent av vår elproduktion. Vattenkraften svarar för ytterligare 40 procent. Kraftvärme och vindkraft står för ca 10 procent var. Vindkraften har dock ökat drastiskt de senaste åren och kommer att utgöra en allt större andel av vår energimix. Solkraften, även om den ökar snabbt, står än så länge för mindre än en procent. De olika kraftslagen samspelar med varandra på så vis att planeringsbar elproduktion, det vill säga vattenkraft, kärnkraft och till viss del kraftvärme balanserar de väderberoende kraftslagen som sol och vind. Det handlar alltså inte om det ena eller det andra, utan om att de kompletterar varandra.
Att ersätta kärnkraft och värmekraft med annan energi är fullt möjligt, men det ger konsekvenser av olika slag. Alldeles oavsett verkningsgrad så innebär ett stort beroende av vindkraft och solkraft att systemet blir känsligare. Både vind och sol är utmärkta energikällor men dess förmåga att verka som baskraft, eller kanske i ännu högre grad som balanskraft, är mer begränsad. Det kommer att kräva en stor utbyggnad med en hög grad av modern reglerteknik och energilagring för att få det i balans. Även det fullt möjligt, men det för med sig konsekvenser av olika slag. Så, att bara luta sig tillbaka och tro att allt löser sig är ingen bra strategi.
Politiken måste ta frågan om vår elförsörjning på allvar och inte ägna sig åt ställningskrig. Det senare brukar endast leda till förluster utan vinnare. Även om energifrågan kanske inte motsvarar Ragnarök så låt den åtminstone inte stanna i ett ställningskrig som bara skördar offer.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för att kunna logga in behöver du godkänna nödvändiga cookies. Vill du göra specifika val behöver du klicka på "visa detaljer" för att kunna spara dem. Du kan alltid ändra ditt cookiemedgivande via länk längst ner på sidan.
Läs mer om cookies på sverigesingenjorer.se (just nu behöver du godkänna nödvändiga cookies för att kunna läsa)
Visa detaljernec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
pending_insurance_application |
Om du ansökt om inkomstförsäkring används kakan för att visa upp relevant informationstext på mina sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_kuid-holds |
Ditt unika användarid, upphör efter 7 eller 90 dagar. |
_kus-holds |
Samlar in information om när ett användarid har synkats med partners till BidTheatre, upphör efter 90 dagar. |
NID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
__gads |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk |
GED_PLAYLIST_ACTIVITY |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ACLK_DATA |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
RUL |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLAW |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLGB |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_gb |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gac_gb_<wpid> |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_aw |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
1P_JAR |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Conversion |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
YSC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISTIOR_INFO1_LIVE__k |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
VISITOR_INFO1_LIVE1__default |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.
På vår webbplats använder vi framför allt nödvändiga så kallade sessions-cookies. De hjälper oss att hålla reda på och känna igen din webbläsare. Sessions-cookies lagras inte permanent i din dator, de försvinner när du stänger din webbläsare. För att kunna logga in behöver du minst godkänna nödvändiga cookies.
Vi använder även fasta cookies, som är en kort textfil som gör att webbplatsen känner igen dig vid ett återbesök. I den lagras information så att vissa meddelande, till exempel pop-ups bara visas en gång. Fasta cookies lagras i din dator.
För att kunna mäta besökstrafik och analysera beteenden använder vi oss även av cookies och andra tekniker för att skicka data till externa partners. Det ger oss möjlighet att förbättra våra webbplatser, anpassa innehåll dynamiskt och visa anpassade erbjudanden på andra webbplatser.
Facebooks pixel möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Meta annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Meta.
LinkedIn Insight Tag möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i LinkedIns annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på LinkedIn.
Google Ads tags möjliggör mätning av en användares beteende på webbplatsen, inklusive information om besökta sidor, cookieinformation, referrer (hänvisande URL), IP-adress, enhet och webbläsarinformation. Datan används för rapportering om användare av webbplatsen, utvärdering av annonsering samt personaliserad annonsering i Googles annonsnätverk. Användaren kan själv kontrollera hur denna data används för annonsering i kontoinställningarna på Google. Mer information hos Google.
BidTheatre är ett verktyg för att visa relevant innehåll för våra målgrupper när de besöker andra webbplatser. Identifierar användar-id samt för register över när användar-id har synkroniserats med partners till BidTheatre. Mer information hos BidTheatre.
Du kan stänga av möjligheten till lagring av cookies på din dator genom webbläsarens säkerhetsinställningar. Då lagras inga cookies i din dator och användning av session cookies eller tredjepartscookies upphör, dock kan detta påverka vissa funktioner på vår och andra webbplatser. Ett annat sätt är att göra en inställning som varnar varje gång en cookie dyker upp och då avgöra från fall till fall om du vill tillåta den eller inte. För att kunna logga in på vår sajt behöver du minst godkänna nödvändiga (session) cookies.
Många webbläsare har också funktioner för att surfa anonymt eller inkognito. Då slängs all information om din surfning på webben inklusive alla cookies när du stänger din webbläsare.