I dag släpper Sveriges Ingenjörer rapporten Taktikvalen till gymnasiet – Ett hot mot Sverige som ingenjörsnation. Rapporten bygger på en unik analys av individdata från SCB för cirka 200 000 elever och visar att dagens betygssystem gör det rationellt att välja bort naturvetenskaps- och teknikprogrammen. I genomsnitt får elever med likvärdiga betyg från grundskolan klart högre gymnasiebetyg om de väljer samhällsvetenskapligt, ekonomiskt eller estetiskt program, jämfört med naturvetenskap eller teknik.
– Valet av gymnasieprogram blir i praktiken ett strategiskt spel, som leder till att många högpresterande elever väljer bort natur och teknik för att öka sina chanser till attraktiva högskoleutbildningar, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.
Enligt data från Ungdomsbarometern överväger fyra av tio elever att välja natur- eller teknikprogrammet, men 2024 var det bara drygt 21 procent av alla elever på gymnasiets första år som gick på något av dessa program. Möjligheten finns att komplettera senare via komvux eller tekniskt basår, men i praktiken är det få som gör det.
– Dagens system är direkt orättvist mot elever på natur- och teknikprogrammet. Eftersom många skolungdomar är medvetna om det leder det i förlängningen till att Sverige status som tekniknation hotas, säger Johan Kreicbergs.
Regeringen har satt som mål att öka andelen elever som studerar på naturvetenskaps- och teknikprogrammen, från dagens 21 procent till 25 procent 2035. Hittills har fokus till stor del legat på att man ska främja barns teknikintresse.
– Att fokusera på teknikintresset kommer inte att räcka. I dag är det många naturvetenskapligt- och tekniskt intresserade ungdomar som väljer bort denna väg på gymnasiet för att maximera sina betyg, säger Johan Kreicbergs.
Sveriges Ingenjörer anser därför att tre olika vägar för att korrigera betygssystemet måste utredas: