Matematik är själva stommen i ingenjörsutbildningarna och den måste byggas tidigt. Möjligheten att bli ingenjör grundläggs redan i grundskolan. Detskriver förbundsordförande Ulrika Lindstrand tillsammans med Teknologrådets ordförande Tobias Åresten, på Dagens Industris debattsida.
Skärmbild fr Di.se
Klicka här för att läsa debattartikeln på Dagens Industris debattsida
Under det senaste året har regeringen skapat drygt 2000 nya utbildningsplatser på ingenjörsutbildningarna. Det är en del i en större satsning att ge fler chansen att utbilda sig inom så kallade bristyrken. Riksrevisionen har haft uppdraget att granska satsningarna och i veckan kom rapporten som föga förvånande visar att fler studieplatser inte motsvaras av fler utexaminerade ingenjörer.
Det är positivt att regeringen vill att fler ska få chansen att bli ingenjörer, något av det roligaste och mest spännande jobb man kan ha. Dock kan det vara på sin plats att slå fast att ingenjörsutbildningarna redan är stora. Antalet med teknisk högskoleutbildning växte från ungefär 64 000 i början av 90-talet till 209 000 år 2019. Om befolkningen hade hängt med i de svängarna, skulle vi ha varit 28 miljoner det året, inte de 10,2 miljoner vi faktiskt var. Mer än var fjärde programstudent i högskolan antas till en utbildning inom teknik.
Sveriges Ingenjörer har länge försökt fästa uppmärksamheten på att problemet inte är att det saknas platser, det är att bara hälften av de som börjar tar examen. Det ger ingenjörsutbildningarna en beklämmande topplacering i listan över avhopp
Ulrika Lindstrand & Tobias Åresten
förbundsordförande & ordförande Teknologrådet, Sveriges Ingenjörer
Möjligheten att bli ingenjör grundläggs redan i grundskolan. Därför måste debatten handla om grundskolan och det som händer med kunskapen och matteintresset under de åren.
I en rapport som vi presenterar inom kort har vi undersökt hur kunskapsläget utvecklas i grundskola och gymnasium. Resultaten är mycket oroande. Matematik är det ämne som har den lägsta genomsnittliga betygspoängen i årskurs 6. I årskurs nio ligger matematik fortfarande i botten.
atematik är själva stommen i ingenjörsutbildningarna och den måste byggas tidigt. Här är duktiga lärare som får rätt förutsättningar att göra ett bra jobb ofta direkt avgörande för om en elev utvecklar kunskap och intresse för matematik, det som kan leda vidare till en ingenjörsframtid. Vi har skickliga lärare men krasst är det en annan sak att undervisa i historia än i matte; det spelar ingen roll hur duktig lärare du är om du inte räcker till åt alla som behöver hjälp. Mattelärare måste få kosta och de måste ha en situation i klassrummet som gör att de kan bedriva en bra undervisning.
För att komma tillrätta med detta krävs insatser från flera håll. En väg är att rekrytera fler ämneslärare i matematik, teknik och naturvetenskap genom att fortsätta satsningarna på så kallad kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Här ser också ingenjörer en möjlighet att bidra med sina kunskaper. Men för att det ska vara realistiskt för fler att ta det steget, behöver takten i studierna öka och studieersättningen bli generösare då detta är människor mitt i livet som ofta har familj och studielån sedan tidigare.
Utöver den mest angelägna insatsen att göra fler studenter bättre rustade för att klara ingenjörsutbildningarna, bör resurser på högskolan läggas på de studenter som redan går på utbildningen. Lösningen kan aldrig vara att ta in fler studenter till en allt mer urholkad ersättning.
Ulrika Lindstrand & Tobias Åresten
förbundsordförande & ordförande Teknologrådet, Sveriges Ingenjörer
Styrkan i svensk ekonomi bygger på att vi är och har varit en framgångsrik tekniknation. Det behöver vi vara även i framtiden. Precis som Riksrevisionen nu slår fast är inte fler platser en lösning att räkna med för att fler ska klara sin ingenjörsexamen. Det som behövs är satsningar på att fler blir bra på att räkna.
Ulrika Lindstrand, ordförande Sveriges Ingenjörer
Tobias Åresten, ordförande Sveriges Ingenjörers Teknologråd
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.