#Teknisktfel och #metoo-uppropet fick de enskilda rösterna att bli till en kör som inte kunde tystas. Det många kvinnor vittnade om var och är fruktansvärt. Berättelserna har skakat om, och visat att få om ens någon bransch är förskonad. Vår är det i alla fall inte.
De härskartekniker som kvinnor utsattes för, de förminskande orden om utseende, klädsel eller andra ovidkommande kommentarer hör inte hemma på våra arbetsplatser. Att reduceras till ett utseende, att objektifieras av en kollega eller en chef. Det är oacceptabelt. Det är fruktansvärt, och det hör inte hemma på vår arbetsmarknad. När tid förflyter efter ett mediadrev och uppståndelsen lugnar ner sig kan det misstas för att det har löst sig. Bara för att det inte genererar tidningsrubriker längre. Men problemen med sexuella trakasserier på arbetsplatser är inget som har uppkommit nu och inte heller något som kommer att försvinna när mediestormen blåst över. Problemet behöver tas på allvar och kommer inte att lösas med en quick-fix. När mediefokuset har hittat något annat att rikta sin uppmärksamhet på måste nivån för vilka beteenden som är acceptabla ha flyttats. #metoo och #teknisktfel måste innebära att när en kvinna berättar för en chef eller en kollega att hon utsatts för något hon upplever som sexuella trakasserier ska hon slippa höra – det är sådant du får räkna med, det hände mig också när jag var i din ålder, han är sån mot alla men menar inget illa, det kommer drabba din karriär om du går vidare med det eller något annat överslätande. Den tiden är förbi. Alla chefer vet att sexuella trakasserier förekommer och måste tas på allvar. Alla kollegor, manliga som kvinnliga, har ett ansvar att inte längre förminska eller nonchalera berättelserna.
Det tål att påpekas igen. Arbetsgivaren har det formella ansvaret för att det är en god arbetsmiljö på arbetsplatsen, fri från alla former av trakasserier och att diskrimineringslagens krav efterlevs. Att jobba förebyggande och främjande och att verka för lika rättigheter och möjligheter på arbetsplatsen kräver systematik och långsiktighet. Det är ett arbete som måste ske kontinuerligt. Diskrimineringslagen ställer krav på att det ska finnas riktlinjer och rutiner för att förhindra sexuella trakasserier eller trakasserier som har samband med kön eller någon av de andra diskrimineringsgrunderna. Dessa riktlinjer och rutiner ska följas upp och utvärderas.
Att komma tillrätta med sexuella trakasserier kräver en målmedvetenhet, en engagerad ledningsgrupp, som med tydlighet visar att det beteendet inte är acceptabelt, konsekvenser för den som trakasserar, och att den som är trakasserad känner tillit och förtroende att berätta vad hen har varit med om.
Det här arbetet upplever många som svårt. Till stöd har vi tillsammans med arbetsgivare och fackliga organisationer inom industrin tagit fram en handledning som ska vara till hjälp. Jag vill även uppmuntra andra sektorer att inleda diskussioner om hur en handledning inom deras område skulle kunna ta form.
Läs även min debattartikel med IF Metalls Marie Nilsson och Livsmedelsarbetarförbundets Eva Guovelin, ”Ett respektfullt klimat är avgörande för industrins framtid!”.
Läs mer om förbundets arbete för mångfald och jämställdhet.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.