Nyligen presenterades rapporten från den regeringstillsatta utredningen STRUT, som ger förslag på hur Sveriges lärosäten, dvs universitet och högskolor, ska styras och hur resurstilldelningen till dem ska ske framöver.
Att det görs en översyn av det nuvarande systemet, som har många år på nacken, är bra. I utredningen uppvisas också en stor problemförståelse. Många av förslagen går i rätt riktning, men risken är ändå att resultatet inte blir det önskade, om man från politiskt håll inte har den förståelse för högskolans roll och uppdrag som behövs för att styra rätt.
Om något kan sägas ha förändrats de senaste åren när det gäller högskolan kontra politiken, är att det finns tendenser att från politiskt håll vilja lägga på lärosätena ännu fler uppdrag och mer ansvar, som man verkligen kan ifrågasätta om de borde ha. Det trycks på lärosätenas ”samhällsansvar” och de ses som ett verktyg för att lösa alla problem i samhället, så som klimatfrågan, arbetslösheten, grundskolans misslyckanden och fel andel kvinnor och män inom olika yrken.
De som står för verksamheten på lärosätena, dvs lärare och forskare, överöses numera av administrativa uppgifter och behöver lägga orimligt mycket tid på att söka forskningsmedel och delta i diverse projekt med politiskt baserade målsättningar. Detta går stick i stäv mot vad som skulle behövas.
I STRUT-betänkandet föreslås att regeringen ingår överenskommelser med varje lärosäte om vad de ska göra de närmsta fyra åren. Om det i dessa kommer att tryckas in ännu fler uppdrag om både det ena och det andra som inte har direkt och tydlig koppling till högskolans kärnuppdrag som utgörs av fri forskning och en högkvalitativ utbildning, så gynnar det inte lärosätena och inte heller Sverige som land. Dessutom kommer de årliga regleringsbreven om vad lärosätena ska göra, finnas kvar. Här finns ännu fler möjligheter att slänga in nya uppdrag och styra.
Detta ska inte tolkas betyda att lärosätena borde sluta sig inne i sig själva och syssla med navelskådande, tvärtom. Att arbeta med forskning och utbildning tillsammans med aktörer i det omgivande samhället är självklart för en högskola i tiden. Det höjer kvaliteten och relevansen i verksamheten, men det kräver också tid och resurser som då behöver finnas och kunna tas i anspråk för just detta.
Om man försöker göra allt på en gång är risken stor att man inte lyckas med något. Utan förståelse för högskolans uppdrag och för hur forskning och utbildning går till i praktiken, så kommer denna utredning att bli stjälp istället för hjälp för den svenska högskolan. Detta ligger i politikernas händer.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.