Årsmötet är ett viktigt tillfälle för medlemmar att påverka och diskutera vad föreningen ska satsa på det kommande året. Det formella syftet med årsmöte är att ge sittande styrelse ansvarsfrihet samt att välja en ny styrelse.
Börja med att ta reda på vad som gäller hos er. I era lokala stadgar finns svar på när på året årsmötet senast ska genomföras och vilka årsmöteshandlingar som ska presenteras.
Planera mötet i god tid så att ni följer stadgar och får bra förutsättningar för genomföra ett lyckat årsmöte. Ju mer formaliafrågorna är förberedda, desto mer tid kan ni lägga på diskussion och framtidsfrågor under mötet.
Årsmötet inleds med val av mötesordförande, mötessekreterare och justeringsmän. Underlätta detta genom att fundera över lämpliga personer som kan vidtalas innan och föreslås på plats.
Synliggör medlemskapets värde genom att på olika sätt arbeta för en bättre arbetssituation. Hur har ni exempelvis bidragit till en bättre löneprocess, påverkat vid omorganisationer eller drivit arbetsmiljöfrågor? Detta är ett bra tillfälle att berätta om fackliga arbetet och göra fler medlemmar nyfikna på att engagera sig.
Till din hjälp finns flera malla att ladda hem så att du kan tänka på vad du vill skriva inbjudan eller presentationen i stället för hur det ska se ut.
Planera upplägget efter tumregeln att dela upp mötestiden i tre lika stora delar:
För att locka fler deltagare och skapa engagemang kan ni ta ta hjälp av dragplåster genom exempelvis:
Rama in årsmötet med roll-ups, godis, material om lönesamtal, medlemskapet eller annat som hänger ihop med vad ni ska prata om under mötet. Det ger ett mervärde för deltagarna och ett proffsigt intryck.
Många arbetsgivare tillhandahåller visst bidrag till den lokala fackliga verksamheten. Du kan även ansöka om ekonomiskt bidrag från förbunden ni representerar för att bjuda på fika eller något lättare att äta. En förutsättning är att du har en plan för aktiviteten och att du ansöker i tillräckligt god tid så att du får den beviljad innan aktiviteten.
Årsmöteshandlingar ska vara klara till årsmötet och delas ut till deltagarna. Ta hjälp av våra mallar längst ner på sidan.
Det finns en tidsfrist när kallelsen och handlingar ska gå ut, ofta senast 14 dagar innan mötet. Skicka med alla årsmöteshandlingar redan nu. Då slipper ni lägga så mycket tid på att presentera det som har varit och kan fokusera på framtidsdiskussioner.
Om ni har svårt att rekrytera förtroendevalda kan det förekomma att medlemmar inte kommer på grund av oro för att bli invald på sittande möte. Att skicka ut valberedningens förslag innan kan vara ett sätt att undvika det.
Berätta också om att medlemmarna kan motionera om frågor de vill driva samt när motionen senast ska vara inne.
Kom ihåg att hantera personuppgifter varsamt enligt GDPR.
Vi är en demokratisk organisation och årsmötet är ett värdefullt tillfälle till dialog med medlemmarna. Här är några tips för att aktivera deltagarna och få in synpunkter:
Er lokala verksamhet har lokala föreningsstadgar och instruktioner. Se materialet vanligtvis ser ut.
På www.akademikerförening.se finner du mallar för dagordning, protokoll och stadgar för konstituerande årsmöte och ordinarie årsmöte med saco logotyp.
På https://www.saco.se/fortroendevald/material/mallar/ finner du digitala mallar i form av bakgrundsbild till Teams/zoom, PDF-mallar, Powerpointmallar m.m.
För att du ska få bästa möjliga upplevelse på vår webbplats använder vi oss av cookies. Du kan själv godkänna vilka typer av cookies du tillåter oss att använda, men för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du som minst godkänner nödvändiga cookies.
För att kunna logga in behöver du ha nödvändiga cookies ikryssade.
nec |
Alla nuvarande och kommande nödvändiga cookies. |
approvedcookies |
Lagrar vilka cookies som godkänts. Denna cookie krävs för att några andra cookies ska lagras. |
.login |
Krävs för inloggning - krypterad information om vem du är. Denna kaka sätts när du loggar in. |
.ASPXROLES |
Krävs för inloggning - krypterad information om vilka rättigheter du har. Denna kaka sätts när du loggar in. |
__epiXSRF |
Skydd för intrång där andra webbplatser skickar in data till denna webbplats och utger sig för att vara en på denna webbplats inloggad användare. |
ASP.NET_SessionId |
Lagring av information på servern kopplat till ditt besök, försvinner när du stänger webbläsaren. Krävs för bland annat inloggning med mobilt BankID. |
.SSOLogin |
Krävs för inloggning när du besöker sidor/funktioner på den tidigare webbplatsen, dvs arkiv.sverigesingenjorer.se. Denna kaka sätts när du är inloggad och förflyttar dig från denna webbplats till den tidigare. |
.EPiForm_VisitorIdentifier |
Använd för att identifiera en unik användare i formulär. |
.EPiForm_BID |
Använd för att identifiera en unik webbläsare i formulär. |
EPiForm_* |
En kaka per formulär och inloggning. Lagrar formulärets status. |
__RequestVerificationToken |
En del i att säkra att inskickad data kommer från en människa. |
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, till exempel sidnavigering och åtkomst till inloggade områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
prefs |
Alla nuvarande och kommande inställningscookies. |
hideTopNavigationTip |
Om du stängt informationsbubblan om menyraden. |
hideBar |
Om du stängt bannern bli medlem som visas på vissa sidor. |
Dessa cookies används för att webbplatsen ska komma ihåg olika mindre val som du gör, till exempel att du stänger denna cookieinformation, olika notifikationer och liknande funktioner.
tracking |
Alla nuvarande och kommande statistik- och marknadsföringscookies. |
_ga |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gid |
Urskiljer användare. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_dc_gtm__UA-34725042-1 |
Begränsar mängden anrop för att föra statistik. (Avser statistik till Sveriges Ingenjörer.) |
_gac_UA-34725042-1 |
Statistik över kampanjer Sveriges Ingenjörer har i Googles reklamnätverk. |
EPI-MAR-* |
AB-testning. Används för att sammanställa statistik för olika versioner av en sida |
Fr |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbc |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
Fbp |
Identifierare för att mäta och utvärdera marknadsföring i Metas reklamnätverk. |
UserMatchHistory |
Synkronisering av LinkedIn Ads ID. |
li_oatml |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn, för annonsering och analys. |
lms_ads |
Identifierar LinkedIn-medlemmar utanför LinkedIn. |
lms_analytics |
Identifierar LinkedIn-medlemmar. |
li_fat_id |
Indirekt identifiering av medlemmar, för konverteringsspårning, personaliserad annonsering och analys. |
li_sugr |
Probabilistisk identifiering av användare. |
U |
Identifiering av användarens webbläsare. |
_guid |
Identifierar användare, för annonsering i Google Ads. |
_BizographicsOptOut |
Används för att avgöra opt out-status för tredjepartsmätning. |
li_giant |
Indirekt identifiering av grupper av LinkedIn-medlemmar, för konverteringsspårning. |
DSID |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
test_cookie |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
id |
Används i funktionalitets- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
pm_sess_NNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
aboutads_sessNNN |
Används i funktionalitetssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPAU |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
ANID |
Används i marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
AID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
IDE |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
TAID |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FPGCLDC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_dc |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
_gcl_au |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
FLC |
Används i analys- och marknadsföringssyfte inom Googles reklamnätverk. |
Cookies för statistik hjälper Sveriges Ingenjörer att lära oss mer om hur våra besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in anonym information. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse.
Cookies och sociala media pixlar för marknadsföring används för att följa besökare på webbplatsen för att på så sätt kunna visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare.